VUDSO Sosialpedagogikk, grunnenhet
Innledning
(Tilbys kun via Folkeuniversitetene 2015/2016)
- Sosialpedagogisk kompetanse er etterspurt i skoleverket
- Sosialpedagogikk angår samspillet mellom individ -, gruppe- og samfunn og setter pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng
- Studiet i sosialpedagogikk gir innsikt i hvordan samfunnsmessige mekanismer er med å forme individer.
- Studiet er rettet mot kunnskap om individers ulike forutsetninger og hvordan læring og utvikling kan medvirke til gode oppvekstvilkår.
- Gjennom studiet skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker.
Målgruppe og opptakskrav
Søkere må tilfredsstille kravet om generell studiekompetanse eller realkompetanse, som innbefatter fylte 25 år i opptaksåret og ha 2 år relevant fulltids arbeidspraksis.
Studiet i sosialpedagogikk retter seg primært mot personer som er engasjert i undervisningssektor, helse- og sosialsektor eller offentlig forvaltning. Men studiet er også åpent for andre yrkesgrupper.
Studiet gir relevant kunnskap for stillinger med både opplærings, omsorgs- og ledelsesfunksjoner. Studiet er godkjent som videreutdanning for lærere
Mål for studieprogrammet
Studiet er organisert i fire hovedemner, to i hvert semester:
Første semester
- Individ i samspill
- Grupper og gruppeprosesser
Andre semester
- Familie og nærmiljø
- Skole og barnehage
De fire hovedemnene er igjen er inndelt i delemner. Emnene griper inn i hverandre og må sees i sammenheng.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneomtale Sosialpedagogikk grunnenhet
|
Internasjonalisering
Det er ikke lagt opp til internasjonalisering i studiet.
Arbeids- og læringsformer
Se emneomtale
Forholdet mellom teori/praksis
Se emneomtale.
Vurderingsformer
Se emneomtale.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 01.07.2015