Idrettspedagogikk, coaching og ledelse I 1002
Læringsutbytte
Emnet skal gi kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- God oversikt over utvalgte læringsteorier og motivasjonsteorier
- Forståelse av oppdragelse, undervisning og verdiformidling i et idrettspedagogisk perspektiv
- Grunnleggende forståelse av trenerrollens betydning for barn og unges idrettslige - og menneskelige utvikling
Ferdigheter:
- Evne til å anvende pedagogiske teorier på det idrettspedagogiske feltet
- Planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere egen idrettsundervisning
- Evne til å selvstendig - og med et kritisk blikk - kunne tilegne seg- og anvende idrettspedagogiske teorier og perspektiver
- Evne til å reflektere over idrettspedagogisk praksis og - teori
Generell kompetanse:
- Formidle faglig innhold i teori og praksis
- Integrere idrettspedagogisk praksis og teori
- Utvikle idrettspedagogisk refleksjon
Innhold
Følgende temaer vil bli vektlagt:
- Ulike tilnærminger til kunnskap og læring
- Ferdighetsutvikling og formidlingskompetanse
- Læringsmetoder og læringsstrategier i arbeidet med idrettsutøvere
- Idrettsdidaktikk i teori og praksis
- Motivasjon og mestring
- Læringsmiljø
- Leik og kreativitet i idretten
Arbeids- og læringsformer
Emnet skal fremme en faglig undring og spørrende holdning til profesjon og samfunn. Læring bør skje ved at den som lærer, selv skaper kunnskapen ved å knytte nye erfaringer til det han eller hun kan fra før. Vi ønsker derfor å skape et aktivt læringsmiljø der faglig undring og læring er sentralt. Et mål er at studentene selv skal ta ansvar for egen læring, og studentenes deltakelse i fellesskapet vil derfor være sentralt for å nå dette målet. Det veksles mellom forelesninger, studentframlegg, debatt/case og gruppearbeid.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakterer
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Michael Reinboth <michael.reinbothSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Frode Telseth - 15.10.2015