Idrettspedagogikk, coaching og ledelse I 1002

Læringsutbytte

Emnet skal gi kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • God oversikt over utvalgte læringsteorier og motivasjonsteorier
  • Forståelse av oppdragelse, undervisning og verdiformidling i et idrettspedagogisk perspektiv
  • Grunnleggende forståelse av trenerrollens betydning for barn og unges idrettslige - og menneskelige utvikling

Ferdigheter:

  • Evne til å anvende pedagogiske teorier på det idrettspedagogiske feltet
  • Planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere egen idrettsundervisning
  • Evne til å selvstendig - og med et kritisk blikk - kunne tilegne seg- og anvende idrettspedagogiske teorier og perspektiver
  • Evne til å reflektere over idrettspedagogisk praksis og - teori

Generell kompetanse:

  • Formidle faglig innhold i teori og praksis
  • Integrere idrettspedagogisk praksis og teori
  • Utvikle idrettspedagogisk refleksjon

Innhold

Følgende temaer vil bli vektlagt:

- Ulike tilnærminger til kunnskap og læring

- Ferdighetsutvikling og formidlingskompetanse

- Læringsmetoder og læringsstrategier i arbeidet med idrettsutøvere

- Idrettsdidaktikk i teori og praksis

- Motivasjon og mestring

- Læringsmiljø

- Leik og kreativitet i idretten

Arbeids- og læringsformer

Emnet skal fremme en faglig undring og spørrende holdning til profesjon og samfunn. Læring bør skje ved at den som lærer, selv skaper kunnskapen ved å knytte nye erfaringer til det han eller hun kan fra før. Vi ønsker derfor å skape et aktivt læringsmiljø der faglig undring og læring er sentralt. Et mål er at studentene selv skal ta ansvar for egen læring, og studentenes deltakelse i fellesskapet vil derfor være sentralt for å nå dette målet. Det veksles mellom forelesninger, studentframlegg, debatt/case og gruppearbeid.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakterer

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Michael Reinboth <michael.reinbothSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Frode Telseth - 15.10.2015