Trenerrollen 1053
Læringsutbytte
Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva trenerrollen innebærer i vid forstand og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse trenerrollen på en best mulig måte.
Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som trener og rundt samspillet mellom treningsarbeid i valgte fordypningsidrett og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne gjøre selvstendige faglige refleksjoner mellom teorifagene og sin valgte fordypningsidrett
Kompetanse
Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.
Innhold
I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening i valgte fordypningsidrett.
Idrettsfysiologiske temaer:
- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett
- hvordan trene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett
Idrettssosiologiske temaer:
- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?
- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering
Idrettspedagogiske temaer:
Hvordan skape og vedlikeholde godt fungerende relasjoner og kommunikasjons-prosesser?
Hvordan trene mentale ferdigheter for å fremme prestasjon:
- visualisering, indre dialog, motivasjon, avspenning/spenningsregulering
- teknikker for å øke selvtillit og konsentasjon
- godt fungerende trener-utøver forhold; mental trening i trenerrollen
- hvordan skape gode lærings/treningsmiljø for å fremme prestasjon
I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:
- treningsplanlegging og periodisering
- prestasjonsutvikling
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen er organisert gjennom bolkvise forelesninger i fagene idrettsfysiologi, idrettssosiologi og idrettspedagogikk og tverrfaglige seminarer med sentrale temaer innenfor trenerrollen. I enkelte sammenhenger vil også fagstoffet konkretiseres gjennom praktisk aktivitet. Det er et sentralt poeng med dette emnet at studenten skal delta i læringsarbeidet med sterk motivasjon for å utvikle seg selv i sin trenerrolle. Derfor blir kobling mellom teori og praksis viktig. I denne sammenheng blir studentens egne erfaringer og refleksjoner fra praksis sentrale å trekke fram i forelesninger, seminarer og diskusjoner.
Vurderingsformer
- Muntlig eksamen (presentasjon studentseminar), gruppe, vektes 30 %
- Muntlig eksamen, vektes 70 %
Alle deler må være bestått. Graderte karakterer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <arnstein.sundeSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2015