English or Englishes? ENG 400
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
- inngående kunnskap om faktorer som fører til spredning av engelsk og den påvirkningen denne spredningen har hatt på engelsk, samt hvordan engelsk språk undervises i en skandinavisk og europeisk kontekst
- avansert kunnskap om debatten om standard, språkforandring og variasjon i engelsk
- inngående kjennskap til hvordan språk og språkendring er relatert til identitet
- grunnleggende innsikt i spørsmål som gjelder nasjonale (norske) utdanningsspørsmål med relevans for emnet engelsk
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- drøfte og analysere sambandet mellom språkbruk, kultur og identitet
- argumentere for egne standpunkt og relatere disse til andre perspektiv på kursinnhold
- legge til rette for undervisning med fokus på språklig endring og variasjon, samt engelsk som verdensspråk
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for, og kunne reflektere over, språklig endring og variasjon i historisk og kulturelt perspektiv
- reflektere over hva et endret syn på engelskens standard og variasjoner kan bety for språkundervisningen
- utvikle sin kompetanse i engelsk språk og engelskspråklig kultur
Innhold
Dette emnet undersøker den historiske og kulturelle konteksten for spredning, utvikling, endring, og variasjon i engelsk på lokalt og globalt nivå, Emnet behandler videre standardiseringsprosessen i engelsk, spørsmål om språknormer, og hvilke konsekvenser utvikling av engelsk til et internasjonalt språk kan ha for språkundervisning i en skandinavisk og europeisk kontekst. I tillegg til fokus på ulike nasjonale og regionale varianter av engelsk og holdninger til disse, inngår også fokus på sosiale variabler, sosial gruppe, kjønn, alder og forholdet mellom språk, identitet og kultur (sosiolingvistikk). Forholdet mellom standard og variasjoner, språklig identitet og undervisnings- og læringskulturer vil også drøftes.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og læringsformer er i hovedsak: forelesing, seminar, øvinger, kollokvier, veiledning, presentasjon og selvstudium. I tillegg får kandidaten veiledningskontakt og trening i presentasjon av egne oppgaver.
Vurderingsformer
Det inngår to arbeidskrav i emnet, og disse blir vurdert til bestått eller ikke bestått. Begge må vurderes til bestått for å få sluttvurdering i emnet.
Sluttvurderingen består av en fordypningsoppgave med gradert karakter og en skriftlig hjemmeeksamen med gradert karakter. Kandidaten får en samlet karakter der fordypningsoppgaven utgjør 40 % og hjemmeeksamen 60 %.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Kristin Midtbø - 14.11.2016