Kultur for barn og unge 2815N

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kjennskap til ulike kulturtilbud for barn og unge
  • kunnskap om barn og unges kultur
  • kunnskap om ulike syn på kulturformidling for barn og unge

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for utfordringer og dilemma i kulturformidling der barn og unge er målgruppe
  • analysere og drøfte ulike syn på kulturformidling for barn og unge
  • anvende faglig kunnskap i vurdering av kulturtilbud for barn og unge
  • initiere nye kulturprosjekt for barn og unge

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse i å vurdere kulturformidling for barn og unge
  • kan tilrettelegge kulturprosjekt for barn og unge

Innhold

Emnet er casebasert i nært samarbeid med eksterne kulturinstitusjoner og -organisasjoner. Sentralt i emnet er typiske eksempler på kulturtilbud for barn og unge i offentlig, privat og frivillig kultursektor. Videre studeres barn og unge som en mangfoldig gruppe, og ulike syn på kulturformidling for barn og unge drøftes. Vurdering av ulike case danner bakgrunn for studentens arbeid med ideer til nye kulturprosjekt for barn og unge.

Arbeids- og læringsformer

E-læringsverktøy er basis for undervisningen. Via dette blir det lagt ut obligatoriske oppgaver, forelesninger og annet undervisningsstoff. Det er også forum for studentsamtaler og informasjonsutveksling. Direkte kontakt mellom lærere og studenter skjer pr. e-post eller telefon. I tillegg er det en helgesamling på lærestedet i løpet av semesteret.

De obligatoriske oppgavene er basert på observasjon av kulturtilbud for barn og unge.

Vurderingsformer

  • Skriftlig prøve uten tilsyn, gradert karakter
  • Arbeidskrav, oppgaver

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Torild Wagle Christensen <torild.w.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kristin Midtbø - 05.04.2016