Kulturelt lederskap: mellom policy, kunst og ledelse 2562

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten:

  • Har avansert og inngående kunnskap om sentrale akademiske teorier og perspektiver innen fagfeltene kulturelt lederskap, inklusiv kulturledelse, kultursosiologi, formidling, publikumsutvikling, kulturmarkedsføring, entreprenørskap og partnerskap
  • Kan med utgangspunkt i de ovennevnte teorier og perspektiver identifisere og reflektere over:Hvordan kulturinstitusjoner og andre kulturprosjekter kan tilnærme seg arbeidet med publikum, formidling, markedsføring og publikumsutvikling.
  • Hvordan kulturinstitusjoner og andre kulturprosjekter arbeider med entreprenørskap og partnerskap
  • Hvordan kulturinstitusjoner og andre kulturprosjekter fungerer som kulturformidlere og agenter for kulturdemokratisering
  • Hvordan kulturinstitusjoner og kulturprosjekter driver sitt legitimeringsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • utarbeide markeds- og publikumsutviklingsstrategier for en rekke produkter, institusjoner og kulturelle prosjekter, basert på sentrale teorier innen kulturmarkedsføring, publikumsutvikling og kultursosiologi
  • utvise praktiske eksempler på kulturelt entreprenørskap, på både et strategisk og taktisk nivå
  • kritisk vurdere og sammenligne ulike tilnærminger til strategidannelse, inklusiv formidling, publikumsutviklikng, entreprenørskap og partnerskap innen kultursektoren.
  • Evaluere effekten av de ovennevnte strategier

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • kunne forklare sentrale problemstillinger og utfordringer innen kulturelt lederskap for både et vitenskapelig og allmenninteressert publikum
  • ha forståelse for og demonstrere analytiske evner til å analysere ledelse av, og lederskap i, kulturinstitusjoner.
  • kunne vurdere teorier knyttet til kulturledelse og kulturelt lederskap på et selvstendig grunnlag.
  • Være i stand til å begynne på et selvstendig forskningsarbeid med kulturelt lederskap som tema

Innhold

Profesjonelle norske kulturinstitusjoner - spesielt de offentlig finansierte, har alltid vært basert på et sterk kulturelt lederskap. Gjennom armlengdes-prinsippet, hvorved politiske myndigheter trer tilbake fra kunstneriske beslutninger, har et sterkt kulturelt lederskap basert på kunstnerisk og kulturfaglig kvalitet utviklet seg. Kulturinstitusjonene står overfor store utfordringer, blant annet som følge av økt digitalisering, nye krav til formidling og inkludering, endringer i kulturell verdsetting og et økt krav om å demonstrere relevans, som gjør at de må ta i bruk nye strategier for å demonstrere sin legitimitet. Dette gjør at kultursektoren trenger annen kompetanse enn den eksklusivt kunstnerisk eller kulturfaglige, og vi ser fremveksten av nye former for kulturelt lederskap. Kulturelt lederskap I denne konteksten forstås derfor som de styrte endringsprosessene som har en reell innflytelse på kulturell produksjon, distribusjon og konsum. Emnet er dermed predikert på ideen om at cultural policy og kulturelt lederskap er nært sammenflettet i den forstand at et effektivt kulturelt lederskap faktisk er kulturpolitikk gjennom at kulturelt innflytelsesrike lederskaps-beslutninger har stor innflytelse på kulturell produksjon, distribusjon og konsum.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningsformen vil være seminarbasert hvor det forutsettes aktiv deltagelse av studentene i form av forberedte presentasjoner og aktive bidrag til seminardiskusjonen. Arbeidet vil også være delvis case-basert hvor studentene appliserer kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på sine case. Dette arbeidet vil både finne sted i kontakt-tiden og mellom seminarene. Det vil også bli lagt opp til veiledninger og tilbakemeldings-sesjoner for grupper av studenter utenom seminartiden. Det vil også legges opp til studiebesøk ved kulturelle institusjoner i Norge og om mulig i utlandet.

Vurderingsformer

  • Munnleg eksamen, midtvegs-presentasjon (som vil blir dokumentert på video), teller 40 %
  • Skriftleg eksamen (hjemmeeksamen case-basert), teller 60 %.

Begge delar av eksamen må være bestått for å få endeleg karakter i emnet. Gradert karakter. Gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <kristin.midtboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 19.05.2016