Opplysningstiden 3364N
Læringsutbytte
- Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom opplysningstiden, slik de kommer uttrykk innen filosofiske, politiske, religiøse og estetiske kontekster
- Kjennskap til sentrale, idébærende tekster fra opplysningstiden
- Kjennskap til personer fra opplysningstiden med stor idéhistorisk betydning
- Evne til å kunne fortolke materiale fra opplysningstiden både som uttrykk for sin samtid og som historiske kilder til våre egne tenke- og uttrykksmåter
Innhold
Man vil studere materiale fra filosofiske, religiøse, politiske og estetiske kontekster gjennom 1600- og (primært) 1700-tallet. Det legges vekt på å synliggjøre sammenhenger innad i de enkelte idemessige kontekstene, samtidig som man vil vise hvordan beslektede tankemønstre gjenfinnes i ulike kontekster. Størstedelen av tekstmaterialet er på engelsk.
Pensum i emnet er satt sammen av to moduler, slik at ca. to tredeler består av et større antall kortere tekster fra flere kontekster, mens tekstmaterialet i den siste tredelen omhandler en avgrenset tematikk. Den største pensummodulen — "oversiktsmodulen" — gir dermed en bred oversikt over viktige tankemønstre innen ulike kontekster i den perioden som omfattes av emnet; mens den minste pensummodulen — "fordypningsmodulen" — gir anledning til fordypning innen et gitt område fra den samme perioden. Studentene skal skrive en veiledet semesteroppgave på ca. 2000 ord i tilknytning til pensum i fordypningsmodulen.
Arbeids- og læringsformer
Kjerneaktiviteten i emnet vil være arbeid med gitte tekster og andre typer menneskelige uttrykk produsert gjennom opplysningstiden. Arbeid med oversikts- og kommentarlitteratur som setter de ulike typene av historiske uttrykk i perspektiv vil også inngå i studiet. Tekstmaterialet i oversiktsmodulen blir grundig kommentert og kontekstualisert på digitale forelesninger som er tilgjengelig på internett. Disse videoforelesningene er tilgjengelige på Radix og YouTube.
Dersom man har tilstrekkelig med lærerressurser, vil det for studenter som oppholder seg på studiested Bø bli arrangert forelesninger, filmvisninger o.l. relatert til sentrale deler av pensum (primært oversiktsmodulen).
Studentene arbeider hovedsaklig på egen hånd med pensummaterialet i fordypningsmodulen, siden tekstene her ikke dekkes opp av forelesninger på samme måte som i oversiktsmodulen. Pedagogisk støtte til fordypningsmodulen vil skje i form av personlig veiledning i arbeidet med semesteroppgaven. Til veiledning vil man normalt benytte epost, men andre kommunikasjonskanaler vil også kunne være aktuelle.
Vurderingsformer
- Semesteroppgave på ca. 2000 ord, vurderes med bestått/ikke bestått
- Avsluttende skriftlig eksamen, vurderes med graderte karakterer fra A til F.
Bestått hjemmeeksamen er krav for å få gyldig karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Otto Martin Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kristin Midtbø - 12.12.2016