Studentbedrift 2807
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om produkt- og tjenesteutviklings-, forretningsutviklings- og etableringsprosesser for kulturbedrifter
- lov- og regelverk for stifting og avvikling av foretak, herunder avtaleforståelse og immaterielle rettigheter
- har mer enn grunnleggende kunnskaper om kreative prosesser, innovasjon og entreprenørskap for utvikling av kulturbedrifter
- kunnskap om kulturelt entreprenørskap og regional utvikling
- har inngående kunnskap om kulturelt og sosialt entreprenørskap, bedrifters samfunns- og miljøansvar, og etiske problemstillinger
Studenten:
- har ferdigheter i å utvikle forretningsplan som dynamisk dokument
- har erfaring med å utvikle, drive og avvikle kulturbedrift / kulturprodukter og –tjenester
- har kjennskap til daglig drift av foretak, ulike roller i foretaket, herunder styrearbeid
- kan reflektere og forholde seg til etiske og miljømessige problemstillinger
- mestrer å etablere kontakt med mentorer og samarbeidspartnere innen offentlig og/eller privat næringsliv (kunder, leverandører, konkurrenter osv) og kunne samarbeide med disse til beste for arbeidet med studentbedrift.
Generell kompetanse
Studenten:
- har endringskompetanse
Innhold
Målet med en studentbedrift er å gi studenter på bachelorstudiet i kulturledelse kunnskaper om bedriftsetablering gjennom et år med oppstart, drift og styrt avvikling av kulturbedrift. Studentene får gjennom dette prøve ut en forretningsidé innenfor trygge rammer. Studentbedrift er en organisasjonsform i Brønnøysundregisteret, hvor minimum to studenter sammen etablerer en bedrift
Emnet inneholder kunnskap om utviklingsprosesser for å etablere, drifte og avvikle kulturbedrift, og vil ha mye fokus på innovasjons- og entreprenørskapskompetanse innen kulturfeltet. Forretningsutvikling og forretningsplaner er sentralt innhold. Emnet gir en grunnleggende innføring i hva som kjennetegner kreativitet i kulturelt entreprenørskap, med vektlegging av forholdet mellom kreativitet, entreprenørskap og regional utvikling. Emnet går tett inn på kulturelt entreprenørskap forstått både fra entreprenørens perspektiv og i et regionalt utviklingsperspektiv. Kulturelt entreprenørskap fra entreprenørens perspektiv handler om å skape yrkestilværelser basert på bedriftsetablering i kulturnæringene, innenfor bransjene Arkitektur, Design, Musikk, Film, Foto, Spill, TV & radio, Trykte medier, Annonse & reklame, Kulturarv, og Kunstnerisk virksomhet. I et regionalt utviklingsperspektiv er utgangspunktet en forståelse av entreprenørskap som samfunnsmessig fenomen, hvor ulike regioner og steder gir helt bestemte og ulike forutsetninger for kreativt og kulturelt entreprenørskap.
I emnet inngår deltakelse på regionale samlinger, temasamlinger, messer og konkurranser, med arbeidskrav i tråd med Ungt Entreprenørskap sine retningslinjer for studentbedrift.
Emnet videreføres i siste semester med obligatorisk valg av BA-oppgave basert på feltarbeid i egen bedrift, slik at det er mulig å utvikle, opprette, gjennomføre og avvikle bedriften. Arbeid med BA-oppgaven knyttes dermed til dette emnet, men emnene vurderes på selvstendig grunnlag.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger og seminarer, samt gruppearbeid, og obligatoriske samlinger og innleveringer. Studenter som velger dette emnet, må velge BA-oppgave basert på egen studentbedrift i sjette semester (se egen emneomtale) med intern veileder for BA-oppgaven og ekstern mentor for kulturbedriften.
Vurderingsformer
- Oppgave, vektes 40 %
- Skriftlig eksamen, vektes 60%.
Graderte karakterer. Obligatorisk arbeidskrav som vurderes til bestått / ikke bestått. Alle deler må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Inger Birkeland <inger.birkelandSPAMFILTER@hit.no> - 20.10.2015