Studentbedrift 2807

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om produkt- og tjenesteutviklings-, forretningsutviklings- og etableringsprosesser for kulturbedrifter
  • lov- og regelverk for stifting og avvikling av foretak, herunder avtaleforståelse og immaterielle rettigheter
  • har mer enn grunnleggende kunnskaper om kreative prosesser, innovasjon og entreprenørskap for utvikling av kulturbedrifter
  • kunnskap om kulturelt entreprenørskap og regional utvikling
  • har inngående kunnskap om kulturelt og sosialt entreprenørskap, bedrifters samfunns- og miljøansvar, og etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • har ferdigheter i å utvikle forretningsplan som dynamisk dokument
  • har erfaring med å utvikle, drive og avvikle kulturbedrift / kulturprodukter og –tjenester
  • har kjennskap til daglig drift av foretak, ulike roller i foretaket, herunder styrearbeid
  • kan reflektere og forholde seg til etiske og miljømessige problemstillinger
  • mestrer å etablere kontakt med mentorer og samarbeidspartnere innen offentlig og/eller privat næringsliv (kunder, leverandører, konkurrenter osv) og kunne samarbeide med disse til beste for arbeidet med studentbedrift.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har endringskompetanse

Innhold

Målet med en studentbedrift er å gi studenter på bachelorstudiet i kulturledelse kunnskaper om bedriftsetablering gjennom et år med oppstart, drift og styrt avvikling av kulturbedrift. Studentene får gjennom dette prøve ut en forretningsidé innenfor trygge rammer. Studentbedrift er en organisasjonsform i Brønnøysundregisteret, hvor minimum to studenter sammen etablerer en bedrift

Emnet inneholder kunnskap om utviklingsprosesser for å etablere, drifte og avvikle kulturbedrift, og vil ha mye fokus på innovasjons- og entreprenørskapskompetanse innen kulturfeltet. Forretningsutvikling og forretningsplaner er sentralt innhold. Emnet gir en grunnleggende innføring i hva som kjennetegner kreativitet i kulturelt entreprenørskap, med vektlegging av forholdet mellom kreativitet, entreprenørskap og regional utvikling. Emnet går tett inn på kulturelt entreprenørskap forstått både fra entreprenørens perspektiv og i et regionalt utviklingsperspektiv. Kulturelt entreprenørskap fra entreprenørens perspektiv handler om å skape yrkestilværelser basert på bedriftsetablering i kulturnæringene, som omfatter bransjene Arkitektur, Design, Musikk, Film, Foto, Spill, TV & radio, Trykte medier, Annonse & reklame, Kulturarv, samt Kunstnerisk virksomhet. I et regionalt utviklingsperspektiv er utgangspunktet en forståelse av entreprenørskap som samfunnsmessig fenomen, hvor ulike regioner og steder gir helt bestemte og ulike forutsetninger for kreativt og kulturelt entreprenørskap.

I emnet inngår deltakelse på regionale samlinger, temasamlinger, messer og konkurranser, med arbeidskrav i tråd med Ungt Entreprenørskap sine retningslinjer for studentbedrift.

Emnet videreføres i siste semester med obligatorisk valg av BA-oppgave basert på feltarbeid i egen bedrift, slik at det er mulig å utvikle, opprette, gjennomføre og avvikle bedriften. Arbeid med BA-oppgaven knyttes dermed til dette emnet, men emnene vurderes på selvstendig grunnlag.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger og seminarer, samt gruppearbeid, og obligatoriske samlinger og innleveringer. Studenter som velger dette emnet, må velge BA-oppgave basert på egen studentbedrift i sjette semester (se egen emneomtale) med intern veileder for BA-oppgaven og ekstern mentor for kulturbedriften.

Vurderingsformer

  • Oppgave, vektes 40 %
  • Skriftlig eksamen, vektes 60%.

Graderte karakterer. Obligatorisk arbeidskrav som vurderes til bestått / ikke bestått. Alle deler må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <kristin.midtboSPAMFILTER@hit.no>,Inger Birkeland <inger.birkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Inger Birkeland - 20.10.2015