Verda etter 1800 3542
Læringsutbytte
Emnet skal gje dette læringsutbyttet:
Kunnskap og forståing:
• Godt oversyn over hovudtrekka i verdshistoria etter ca. 1750.
• Brei kunnskap om viktige historiske hendingar i perioden, og bakgrunnen for dei.
• Inngåande kjennskap til eit avgrensa tema i verdshistorie i tida etter 1750
• Kjennskap til kjeldegrunnlag og relevant forskingslitteratur for temaet.
• Forståing av metodar som vert nytta innanfor ulike felt av historiefaget.
• Forståing av korleis historisk kunnskap vert oppbygd.
Dugleik ein skal oppnå:
• Å kunne kritisere, kommentere eller redigere tekstar og dokument etter historiefagets allmenne reglar for kritikk.
• Å kunne tolke og analysere historiske data, kjelder og litteratur, og å kunne trekkje sjølvstendige konklusjonar frå slikt materiale.
• Å kunne argumentere og å tenke analytisk.
• Å kunne reflektere over metodiske og teoretiske spørsmål
• Å kunne organisere kompleks historisk informasjon på logisk konsekvent vis.
• Å meistra verktøy for informasjon og søking.
Kompetanse:
• Formidle fagleg innhald både munnleg og skriftleg.
• Kunne arbeide sjølvstendig med ein gjeven problemstilling.
• Kunne sette seg inn i nye problemområde og analysere emne frå fleire sider.
• Ha medvit om og respekt for perspektiv som har ulike nasjonale og kulturelle opphav.
• Ha kritisk medvit om relasjonane mellom fortida og samtidige hendingar og prosessar
Innhold
Innhald
Emnet inneheld to hovuddelar, ein oversynsdel som utgjer ca. 2/3 av arbeidsmengda og ein spesialiseringsdel som utgjer ca. 1/3.
Tyngdepunkt i oversynsdelen av emnet er:
- Den industrielle revolusjonen
- Bølga av demokratiske revolusjoner i den vestlege verda, med særleg vekt på den franske revolusjonen og dens verknader.
- Gjennombrotet for nasjonalstatstanken
- Sosiale og økonomiske utviklingstrekk på 1800-talet
- Imperialismen: Vesten legg verda under seg
- Ideologiar og tilhøvet mellom ideologiar og politikk
- Demokrati eller diktatur: dei store politiske motsetnadane i mellomkrigstida
- Dei store katastrofene: første og andre verdskrig
- Den kalde krigen og terrorbalansen
- Avkoloniseringa
- Tilhøvet mellom nord og sør, mellom industriland og «utviklingsland»
- Samanbrotet i austblokka: Mot eit nytt verdsbilde?
- Utfordringar knytta til miljø, folkevekst, migrasjon
Spesialiseringsdelen av emnet kan veksle mellom ulike enkelttema, til dømes:
- Utbrotet av første verdskrig
- Sovjetunionen 1917 – 1991
- Utbrotet av den kalde krigen
- Israel og Palestina si moderne historie
Emnet er ein del av årsstudiet i historie (sjå eigen plan for dette). Det er meininga at ein tek det saman med emnet 3544, på 15 studiepoeng. Dei fleste vil ta desse to emna i andre semester i årsstudiet, men det er også mogleg å byrje årsstudiet om våren med nyare historie, og ta eldre historie om hausten (emna 3541 og 3543).
Emnet er basert på forsking i og med at dei som undervis normalt er aktive forskarar. Kjeldemateriale frå læraren si forsking kan verta nytta som eksempel i forelesinger eller i øvingsoppgåver.
Arbeids- og læringsformer
Undervisinga består av forelesingar, lydfiler lagt ut på nettet, seminarform med oppgåveløysing, ekskursjonar, studentinnlegg og –oppgåver og individuell rettleiing. I forelesingane og lydfilene vert tyngdepunkta i emnet gjennomgått og forklart med sikte på, i kombinasjon med studentane si sjølvstendige lesing av pensum, å oppnå det læringsutbyttet som er nemnt ovanfor.
Attmed undervisinga vil studentane ha stor nytte av å samtale om pensum og studieproblem i kollokviegrupper, og lærestaden vil leggje til rette for å organisere slike grupper.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 6 timer, gradert karakter
- Arbeidskrav. Er spesifisert i semesterplanen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <Kristin.MidtboSPAMFILTER@hit.no>,Kai Østberg <kai.ostbergSPAMFILTER@hit.no> - 27.11.2015