Mastergradsoppgave 4318

Læringsutbytte

Gjennom masteroppgaven skal studenten få innsikt i vitenskapelig prosjektopplegg og forskningsmetodikk, og få erfaring med å anvende slike metoder selvstendig i et utvalgt tema. Studenten skal selv velge tema for masteroppgaven, og skal innenfor dette tema og etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • Ha inngående kjennskap til relevant faglitteratur og teori.
  • Kunne bruke denne kunnskapen på nye områder.
  • Kjenne til relevante metoder og prosedyrer.
  • Kunne fremstille data og resultater skriftlig og muntlig.
  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
  • Kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
  • Kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer.

Innhold

Masteroppgaven kan bestå av arbeid med ulike problemstillinger innen natur-, helse- og miljøvernområdet.

Arbeids- og læringsformer

Masteroppgaven blir gjennomført individuelt eller ved at to studenter arbeider sammen. Oppgaven er normalt på 60 studiepoeng men dette er en spesialversjon på 30 studiepoeng. Studentene velger i utgangspunktet selv veileder for masteroppgava i løpet av første semester. En oversikt over aktuelle oppgavetema og tilhørende veiledere ved Institutt for natur-, helse- og miljøvernsfag vil bli presentert ved semesterstart.

Vurderingsformer

  • Masteroppgave (skriftlig arbeid, presentasjon og eksaminasjon), gradert karakter

Karakteren baseres på masteroppgaven men kan bli justert ved muntlig presentasjon og eksaminasjon.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Live S. Vestgarden <Live.S.VestgardenSPAMFILTER@hit.no>,Andrew Jenkins <andrew.jenkinsSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Andrew Jenkins - 15.12.2015