Støy og luftforurensing 4259
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten skal etter fullført emne
- kunne gjøre greie for sentrale begrep innen radioaktiv stråling og ha kjennskap til hvordan måling av stråling foregår
- ha grunnleggende kunnskaper om støy og elementær lydlære
- ha kjennskap til luftforurensning og rensemetoder
- kunne gjøre greie for termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold
- kunne utføre beregninger av veitrafikkstøy
- kunne gjennomføre analyser innen miljøhygienisk måleteknikk
- kunne formidle skriftlig sentralt fagstoff innen støy og luftforurensning og ha kjennskap til ulike lover og regler innen de ulike temaene
Innhold
- Støy: elementær lydlære, lydnivå, frekvens, etterklangstid og utrekningsmetoder for veitrafikkstøy.
- Inneklima: overfølsomhet, termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold.
- Luftforurensning og rensemetoder: typer og kilder til luftforurensning, spredningsteori, rensemetoder for partikler og gasser.
- Radioaktiv stråling: strålingstekniske begrep og størrelser, typer og kilder til radioaktiv stråling, spesiell vekt på radon.
- Det vil vere fokus på forvaltning (lover og regler) i forhold til de ulike temaene.
- Helseaspektet knyttet til hver av de foregående
Arbeids- og læringsformer
Sentrale deler av pensum gjennomgås i forelesninger, på seminar og i gruppearbeid, både på campus og nett. Et arbeidskrav og et tre-dagers kurs i miljøhygienisk måleteknikk er obligatorisk.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer
- Arbeidskrav, rapport fra kurset i miljøhygienisk måleteknikk
- Arbeidskrav, case
Alle deler må være bestått, gradert karakter på eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eldrid Guddal Mathiesen <eldrid.g.mathiesenSPAMFILTER@hit.no> - 18.11.2015