Støy og luftforurensning (nett- og samlingsbasert) 4259N

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten skal etter fullført emne

  • kunne gjøre greie for sentrale begreper innen radioaktiv stråling og ha kjennskap til hvordan måling av stråling foregår
  • ha kjennskap til luftforurensning og rensemetoder
  • ha grunnleggende kunnskaper om støy og elementær lydlære, og kunne gjennomføre målinger av lydnivå og etterklangstid
  • kunne utføre beregninger av veitrafikkstøy
  • kunne gjøre greie for termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold
  • kunne gjennomføre enkle analyser innen miljøhygienisk måleteknikk
  • kunne formidle skriftlig sentralt fagstoff innen støy og luftforurensning og ha kjennskap til ulike lover og regler innen de ulike temaene

Innhold

  • Støy: elementær lydlære, lydnivå, frekvens, akustikk, støymålinger, utrekningsmetoder for veitrafikkstøy, hørsels- og helseskader knyttet til støy
  • Inneklima: overfølsomhet, termisk og atmosfærisk inneklima, ventilasjon og lysforhold.
  • Luftforurensning og rensemetoder: typer og kilder til luftforurensning, spredningsteori, rensemetoder for partikler og gasser.
  • Radioaktiv stråling: strålingstekniske begreper og størrelser, typer og kilder til radioaktiv stråling, spesiell vekt på radon.
  • Det vil også være fokus på forvaltning (lover og regler) i forhold til de ulike temaene.
  • Helseaspektet knyttet til hver av de foregående

Arbeids- og læringsformer

Nettbasert selvstudium. Sentrale deler av pensum gjennomgås i samlinger og i læringsressurser på nett. Et arbeidskrav og et 3 dagers labkurs i miljøhygienisk måleteknikk er obligatorisk.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
  • Arbeidskrav, rapport fra kurset i miljøhygienisk måleteknikk
  • Arbeidskrav, case

Alle deler må være bestått, gradert karakter på eksamen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eldrid Guddal Mathiesen <eldrid.g.mathiesenSPAMFILTER@hit.no> - 18.11.2015