Anvendt entreprenørskap 6119
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- innovasjon og entreprenørskap som samfunnsmessig fenomen
- betydningen av innovasjon og entreprenørskap i samfunnet og for bærekraftig økonomisk og sosial utvikling
- muligheter og utfordringer ved innovasjon og utvikling
- ulike typer entreprenørskap og entreprenørskap innen ulike sektorer
- innovasjonsprosesser, og suksesskriterier og risikofaktorer ved slike prosesser
- betydningen av nettverksbygging for innovasjon og utviklingsarbeid
- hvordan ulike fagdisipliner kan danne grunnlag for nye verdier og ny virksomhet
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og ta del i innovasjonsprosesser
- kunne kommunisere og presentere ideer og konsepter internt og eksternt
- utfordre det etablerte og se nye muligheter innen, og på tvers av, ulike fagområder
- drive nettverksbygging
Generell kompetanse
Studentene skal:
- utvikle en holdning og orientering mot nyskaping og utvikling
- utvikle sine evner til å samarbeide og kommunisere med andre
- utvikle forståelse for ledelse og betydningen av pådriverrollen
- lære å gjøre undersøkelser og skaffe til veie relevant informasjon og beslutningsgrunnlag
Innhold
- Innovasjon og entreprenørskap som fenomen
- Innovasjonsprosesser
- Identifisering av ideer og muligheter
- Idéutvikling – fra idé til produkt
- Teamarbeid
- Nettverksbygging
- Etikk og immaterielle rettigheter
- Språk, kommunikasjon og presentasjonsteknikk
Arbeids- og læringsformer
Emnet kombinerer generell kunnskap om innovasjon og entreprenørskap som fenomen med praktisk læring gjennom det å drive utviklingsarbeid. Det vil derfor tas i bruk varierte læringsformer: seminarer og forelesninger, litteratur- og casestudier, tverrfaglig prosjektarbeid under veiledning, ekskursjoner og gjesteforelesninger.
En vesentlig del av emnet er et selvstendig prosjektarbeid i tverrfaglige studentgrupper under veiledning. Prosjektarbeidet kan ta utgangspunkt i studentenes egne ideer, eller ideer og problemstillinger med opphav i næringslivet eller høgskolens eget fagmiljø. Arbeidet vil dreie seg om å utvikle en idé til et realiserbart konsept.
De øvrige læringsaktivitetene vil basere seg på e-læring og samlinger. E-læring er uavhengig av tid og sted, og studentene kan ta den e-læringsbaserte delen av emnet når det passer for dem og i sitt eget tempo. Det legges i tillegg opp til obligatoriske samlinger.
Deler av undervisningen er obligatorisk.
Vurderingsformer
- Oppgave (prosjektrapport med muntlig presentasjon), gruppe, gradert karakter
- Arbeidskrav, 1 - 2 innleveringer
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anette Myhre Momrak <Anette.M.MomrakSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 26.11.2015