Anvendt entreprenørskap 6119

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • innovasjon og entreprenørskap som samfunnsmessig fenomen
  • betydningen av innovasjon og entreprenørskap i samfunnet og for bærekraftig økonomisk og sosial utvikling
  • muligheter og utfordringer ved innovasjon og utvikling
  • ulike typer entreprenørskap og entreprenørskap innen ulike sektorer
  • innovasjonsprosesser, og suksesskriterier og risikofaktorer ved slike prosesser
  • betydningen av nettverksbygging for innovasjon og utviklingsarbeid
  • hvordan ulike fagdisipliner kan danne grunnlag for nye verdier og ny virksomhet

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • planlegge, gjennomføre og ta del i innovasjonsprosesser
  • kunne kommunisere og presentere ideer og konsepter internt og eksternt
  • utfordre det etablerte og se nye muligheter innen, og på tvers av, ulike fagområder
  • drive nettverksbygging

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • utvikle en holdning og orientering mot nyskaping og utvikling
  • utvikle sine evner til å samarbeide og kommunisere med andre
  • utvikle forståelse for ledelse og betydningen av pådriverrollen
  • lære å gjøre undersøkelser og skaffe til veie relevant informasjon og beslutningsgrunnlag

Innhold

  • Innovasjon og entreprenørskap som fenomen
  • Innovasjonsprosesser
  • Identifisering av ideer og muligheter
  • Idéutvikling – fra idé til produkt
  • Teamarbeid
  • Nettverksbygging
  • Etikk og immaterielle rettigheter
  • Språk, kommunikasjon og presentasjonsteknikk

Arbeids- og læringsformer

Emnet kombinerer generell kunnskap om innovasjon og entreprenørskap som fenomen med praktisk læring gjennom det å drive utviklingsarbeid. Det vil derfor tas i bruk varierte læringsformer: seminarer og forelesninger, litteratur- og casestudier, tverrfaglig prosjektarbeid under veiledning, ekskursjoner og gjesteforelesninger.

En vesentlig del av emnet er et selvstendig prosjektarbeid i tverrfaglige studentgrupper under veiledning. Prosjektarbeidet kan ta utgangspunkt i studentenes egne ideer, eller ideer og problemstillinger med opphav i næringslivet eller høgskolens eget fagmiljø. Arbeidet vil dreie seg om å utvikle en idé til et realiserbart konsept.

De øvrige læringsaktivitetene vil basere seg på e-læring og samlinger. E-læring er uavhengig av tid og sted, og studentene kan ta den e-læringsbaserte delen av emnet når det passer for dem og i sitt eget tempo. Det legges i tillegg opp til obligatoriske samlinger.

Deler av undervisningen er obligatorisk.

Vurderingsformer

  • Oppgave (prosjektrapport med muntlig presentasjon), gruppe, gradert karakter
  • Arbeidskrav, 1 - 2 innleveringer

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anette Myhre Momrak  <Anette.M.MomrakSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 26.11.2015