Distribusjonskanaler 6053

Læringsutbytte

Gjennom dette emnet skal studentene få grunnleggende bakgrunn for å forstå begrep som struktur, atferd og virkemåte i en distribusjonskanal. De vil få:

  • innsikt i hvordan atferd varierer fra kanal til kanal - ved hjelp av presentasjoner av aktører i utvalgte distribusjonskanaler
  • kunnskap om grunnleggende begrep som makt, konflikt og relasjoner.
  • ferdigheter i planlegging og gjennomføring av varierte arbeidsoppgaver i et framtidig tilsettingsforhold.
  • ferdighet i innhenting av relevante data om distribusjonskanaler
  • ferdighet til å anvende datamaterialet på en konkret problemstilling.
  • ferdighet i å presentere problemstillinger som er relevante for emnet
  • generell kompetanse for å vurdere hvordan distribusjonskanalene trolig vil utvikle seg i framtida, både nasjonalt og internasjonalt

Innhold

  • Struktur, atferd og virkemåte i distribusjonssystemer
  • Rammevilkår for distribusjonsvirksomhet: Arbeidsbetingelser - determinanter
  • Sentrale begrep som makt og relasjoner innad i en distribusjonskanal
  • Distribusjon som en del av et logistikksystem
  • Relasjoner mellom kanal og kunder
  • Konkurranse: fra å være konkurranse mellom enkeltaktører til å bli konkurranse mellom vertikalt integrerte systemer.
  • Internasjonal detaljhandel: distribusjonskanaler integrert på tvers av landegrensene.
  • Framtidig utvikling av distribusjonskanalene

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning pr uke i vårsemesteret.

Vurderingsformer

  • Oppgave (hjemmeoppgave, med muntlig framføring), gruppe, vektes 40 %
  • Skriftlig eksamen, 3 timer, vektes 60 %

Alle deler må være bestått, gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Per Oddvar Marheim Isaksen - 05.11.2015