Internasjonal markedsføring 5208
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- ha kunnskap om internasjonaliseringsprosesser
- ha kunnskap om hvorledes bedrifter går frem for å lage et best mulig beslutningsgrunnlag i en internasjonaliseringssituasjon
- ha kunnskap om de forskjellige internasjonaliseringsteoriene og den historiske utviklingen
- gjennom praktiske eksempel ha kunnskap om de erfaringer store og små bedrifter har med hensyn til valg av etableringsformen og inngangsstrategi
- ha kunnskap om hvorledes markedsstrategier utarbeides med spesiell fokus på spesialisering kontra tilpasning.
- ha ferdigheter og bakgrunn til å fremskaffe et beslutningsgrunnlag for en mulig internasjonaliseringsprosess
- ha ferdigheter til å være med på gjennomføre en internasjonaliseringsprosess.
Innhold
- Rammevilkår på internasjonale markeder - økonomisk - demografisk - geografisk - politisk - juridisk - teknologisk - sosialt og kulturelt
- Internasjonalisering som en del av bedriftens langsiktige strategi - vag av virkemidler, suksesskriteria.
- Arbeidet med internasjonal markedsføring - nettverk - planlegging og analyse - etablering av virksomhet i utlandet - valg av inngangsstrategi og distribusjonskanaler - samarbeidsformer - kommunikasjon - organisering og forhandlinger.
- Internasjonalisering og etikk, internasjonal merkevarebygging og internasjonalisering av tenester.
- Praktiske eksempler på internasjonalisering ved studieturer, bedriftsbesøk, gjesteforelesere og videocase
Arbeids- og læringsformer
6-8 timer forelesing pr uke i høstsemesteret. Undervisningen varierer mellom tradisjonelle forelesninger, diskusjoner, casearbeid og studentaktiviteter.
Vurderingsformer
- Oppgave, vektes 50 %, gradert karakter
- Skriftlig eksamen, 5 timer, vektes 50 %, gradert karakter
- Arbeidskrav, fremføring av case fra pensumboka er krav for å kunne gå opp til skriftlig eksamen
Alle deler må være bestått
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 19.05.2016