Markedskommunikasjon 6048

Læringsutbytte

  • Det overordnede målet for markedskommunikasjon er å utvikle kunnskaper og ferdigheter innen om hvordan selskaper kommuniserer med sine kunder og markeder. Markedskommunikasjon fokuserer på sammenhengen mellom kunders kjøpsadferd og hvordan man kan nå frem til kunden med sitt budskap. Modeller, teorier og maler innenfor sentrale områder av markedskommunikasjonsområdet er verktøy for å gjennomføre utviklingsprosesser.

Studentene skal:

  • Ha kunnskap om hvordan markedsorienterte bedrifter kan utvikle sin kommunikasjon og dialog med markedet
  • Ha kunnskap om og kunne anvende sentrale modeller og teorier innen:

- Psykologiske og sosiologiske forhold i kommunikasjonsprosessen

- Segmentering og posisjonering

- Budskap

- Måling av effekter og påvirkning

- Medievalg og mediekanaler

- Integrert markedskommunikasjon

- Kommunikasjon og profilbygging på bedriftsmarkedet

Innhold

De elementene som blir dekket er:

  • Markedskommunikasjonens oppgaver og praktisk tilnærming
  • Psykologiske, sosiologiske og økonomiske forhold knyttet til markedskommunikasjonen
  • Fastsettelse av mål og måling av effekter
  • Budskapet, idegrunnlag og utforming
  • Kommunikasjonsstrategier
  • Mediene og medievalget
  • Integrert markedskommunikasjon
  • Samfunnsinformasjon
  • Kommunikasjon på bedriftsmarkedet
  • Bedriftsidentitet og bedriftsprofilering

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret

Vurderingsformer

  • Hjemmeeksamen (case basert på et godkjent tema), gruppe, vektes 50 %
  • Skriftlig eksamen, 3 timer, vektes 50 %

Alle deler må være bestått, gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no> - 06.01.2016