Revisjon 6090
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
• Kjennskap til revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
• Kjennskap til det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse
• Kjennskap til normativ etisk teori og morallære
• Overordnet kunnskap om revisors oppgaver i forbindelse med egenkapitaltransaksjoner
• Overordnet kunnskap om forvaltningsrevisjon, etterlevelsesrevisjon og selskapskontroll i stat og kommune
• anvende rammeverket og etiske regler i praktisk problemløsning
• foreta og gjennomføre et revisjonsoppdrag fra oppdragsvurdering til rapportering med fokus på noe utvalgte revisjonsområder, herunder vurdere om revisor til enhver tid faktisk er og fremstår som objektiv og kapabel, fastsette og anvende vesentlighetsgrenser på det enkelte oppdrag, vurdere iboende og kontrollrisiko, herunder mislighetsrisiko, og bestemme revisjonsmessig angrepsvinkel, utforme mest effektive testmetoder og utvalg, innhente hensiktsmessige og tilstrekkelige revisjonsbevis, konkludere på utførte revisjonshandlinger, bestemme revisjonsberetningens utforming, bestemme annen lovpålagt og hensiktsmessig rapportering til offentlig myndighet og ledelse
• Planlegge og gjennomføre et revisjonsoppdrag som strekker seg over tid alene og som deltaker i en gruppe
• Tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovenfornevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
• Formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
• Utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
• Reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
• Se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Innhold
Emnet omfatter:
• Gjennomgang av regler vedrørende revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenesteaspekter i privat og offentlig sektor
• Opparbeidelse av evnen til formidle sentralt fagstoff gjennomrelevante uttrykksformer
• Opparbeidelse av evnen til å utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
• Opparbeidelse av evnen til å se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
• Opparbeide kjennskap til det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse
• Opparbeide kunnskap for å foreta og gjennomføre et revisjonsoppdrag fra oppdragsvurdering til rapportering med fokus på noe utvalgte revisjonsområder, herunder vurdere om revisor til enhver tid faktisk er og fremstår som objektiv og kapabel, fastsette og anvende vesentlighetsgrenser på det enkelte oppdrag, vurdere iboende og kontrollrisiko, herunder mislighetsrisiko, og bestemme revisjonsmessig angrepsvinkel, utforme mest effektive testmetoder og utvalg, innhente hensiktsmessige og tilstrekkelige revisjonsbevis, konkludere på utførte revisjonshandlinger, bestemme revisjonsberetningens utforming, bestemme annen lovpålagt og hensiktsmessig rapportering til offentlig myndighet og ledelse
• opparbeide overordnet kunnskap om revisors oppgaver i forbindelse med egenkapitaltransaksjoner
• opparbeide overordnet kunnskap om forvaltningsrevisjon, etterlevelsesrevisjon og selskapskontroll i stat og kommune
• opparbeide kunnskap for å kunne planlegge og gjennomføre av et revisjonsoppdrag som strekker seg over tid alene og som deltaker i en gruppe
• opparbeidelse av evnen til å anvende rammeverket og etiske regler i praktisk problemløsning
• opparbeide kjennskap til normativ teori og morallære
• opparbeidelse av evnen til å reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
Arbeids- og læringsformer
3-4 timer forelesing i høst- og vårsemesteret. Undervisningen vil være gjennomgang av teoritemaer og tilhørende eksempler. Oppgaveløsning blir gjennomført i noen forelesinger.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 6 timer, gradert karakter
- Arbeidskrav, godkjente oppgaver må bestås for å kunne gå opp til skriftlig eksamen
For å bli registrert revisor er karakterkravet C eller bedre.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 06.01.2016