Smidige metoder 6112

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • Kunnskaper om sentrale modeller, metoder og teknikker for utvikling, endring og videreutvikling av informasjonssystem (IS) med vekt på smidige metoder
  • Ferdigheter i å planlegge og gjennomføre utvikling av informasjonssystem
  • Forståelse av forhold som påvirker systemutviklingsprosessen, som juridiske og organisatoriske forhold og teknologisk utvikling
  • Kunne bidra til effektiv organisering, gjennomføring og forbedring av systemutviklingsprosesser
  • Forståelse av hva som karakteriserer de ulike modeller og metoder
  • Kunnskaper om hvorledes informasjonssystem kan benyttes i organisasjoner, og kjenne til viktige aspekt i arbeidet med å vurdere, skaffe og innføre IT-baserte informasjonssystem

Innhold

  • Utviklingsmodeller for systemutvikling med vekt på smidige (agile) metoder
  • Systemutviklingsprosessen, prosessmodeller, metoder og teknikker for systembeskrivelse, systemspesifikasjon, analyse, utforming av informasjonssystem(IS)
  • Objektorienterte og strukturerte, analytiske og eksperimentelle, tradisjonelle og moderne modeller og metoder for systemutvikling, vedlikehold og videreutvikling av IS
  • Visuell modellering og beste praksis
  • Strategi og utviklingsfilosofi for systemutvikling
  • Kvalitetssikring, testing, validering, verifikasjon, estimering, risiko
  • Konfigurasjonstyring og dokumentasjon
  • Arkitektur og informasjonssikkerhet
  • Jus og etikk i systemutvikling
  • Brukermedvirkning, kommunikasjon
  • Introduksjon til case-verktøy for systemutvikling
  • Prosjektarbeid og rammebetingelser for systemutvikling

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning, øving og veiledning pr. uke.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
  • Arbeidskrav, godkjente oppgaver må bestås for å kunne gå opp til skriftlig eksamen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 10.11.2015