Design og søm av klær 2 DESIGN 201

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • Har videreutviklet kunnskap om mønsterkonstruksjon og tilpassing av grunnmønster
  • Har videreutviklet kunnskap om materialer, materialkvaliteter og materialers egenskaper som stoff til klær
  • Har videreutviklet kunnskap om design og søm av klær i et kulturhistorisk og motehistorisk perspektiv
  • Har videreutviklet kunnskap om læring i arbeid med skapende prosesser innenfor emnet søm og design
  • Har videreutviklet kunnskap om formidling og bruk av ulike dokumentasjons- og kommunikasjonsformer

Ferdigheter

Kandidaten

  • Har ferdigheter i bruk og utvikling av krevende søm-tekniske detaljer
  • Evnen til å gjennomføre en designprosess fra idé til ferdig produkt.
  • Forståelse for formgiving gjennom konstruksjon av snittmønster
  • Kan dokumentere og formidle prosess og produkt ved bruk av tekst, bilde og konkrete materialer
  • Evne til å sette undervisning og erfaringer i emnet Søm og design i lys av aktuell læreplan

    og/eller (avhengig av studieretning)
  • Evne til å sette egen produktutvikling med Søm og design i lys av profesjonelle tekstile designere

Generell kompetanse

  • Kunnskap og erfaring med formgiving gjennom mønsterkonstruksjon
  • Kunnskap og erfaring med å skape unike, særpregede klær i egen designprosess.
  • Kunnskap og erfaring med å formidle produkt- og kunnskapsutvikling med bruk av ulike digitale verktøy

Innhold

I dette emnet videreutvikler kandidaten sine sømtekniske ferdigheter i arbeid med krevende sømtekniske detaljer. Det blir gitt opplæring i grunnleggende bruk av mønsterkonstruksjon og tilpassing av grunnmønster. I en kreativ designprosess formgir kandidaten klær med personlig snittmønster og der brukes spesielle sømtekniske detaljer. Det arbeides med referanser til nasjonal og internasjonal mote- og stilhistorie.

Arbeids- og læringsformer

Aspekter fra den firedelte struktur knyttes til eget praktisk arbeid gjennom både fellesundervisning, individuell veiledning, samt gruppearbeid. Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, ferdighetstrening, forelesninger og gruppearbeid. Dialog med lærere og medstudenter er sentrale i studiet. I studiet inngår også arbeid med varierende dokumentasjons- og formidlingsformer. Dette kan være i form av muntlige presentasjoner, utstillinger, posters og rapporter.Det legges vekt på faglig refleksjon i samspill med visuelt og konkret materiale fra prosessene.

Studentenes nærvær og deltakelse er viktig grunnlag for studiet. Studiet har et omfang på ca 400 arbeidstimer hvorav ca 80 timer er læerstyrt.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.

Kandidatene får emnespesifikke oppgaver og skal levere oppgavebesvarelser med innhold som viser utviklet kunnskap og ferdigheter innen emnet. Emnespesifikke oppgavebesvarelser gjelder som eksamen.

Der gis gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste k arakter og E som dårligste karakter for bestått. Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Astrid Hus <Astrid.HusSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015