E-bok design og digital publisering EBOKDES 101

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Kan analysere e-bøker med tanke på form og innhold
  • Har kunnskap om grafisk design for e-bøker med særlig vekt på billedbøker

Ferdigheter

Studenten

  • Har ferdighet i bruk av aktuell programvare for e-bok produksjon
  • Kan beskrive nye trender og teorier innenfor digital publisering
  • Kan designe, utarbeide og utvikle e-bøker
  • Kan integrere multimedia i e-bøker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne og vurdere e-bøker for ulike plattformer

Innhold

I dette emnet skal studentene utvikle kunnskaper om digital publisering som er et viktig område for kommunikasjon og formidling. Emnet legger vekt på innlæring av ferdigheter i å designe e-bøker ved å bruke aktuelle programvarer. Studentene skal få kunnskap om digitale bildebøker og digitale publikasjoner. Studiet har som mål å utvikle studentenes ferdigheter å designe E-bøker for plattformer som nettbrett, mobil og datamaskiner.

  • Adobe InDesign og andre aktuelle programmer*
  • Lage digitale bøker: Skrive og formatere tekst, sette inn bilder, animasjoner, film og lage lenker
  • Ebok-analyse: vurdering og analyse av E-bøker med hovedvekt på visuell utforming og bruken av mediets egenart
  • Interaktivitet og berøringsfunskjon for e-bøker
  • Grafisk design for e-bøker
  • Multimedia i e-bøker: integrer lyd, animasjoner og video

Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.

Arbeids- og læringsformer

Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Campusstudenter vil kunne følge studiet. Emnet har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte ved samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

  • Samlinger: ca. 10 timer
  • Forelesninger: ca. 30 timer
  • Seminarer: ca. 10 timer
  • Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer

Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen. Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i Fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper. Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom teoretisk orientering, refleksjon og orientering i praksisfeltet.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <morteza.amariSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid H. Høibo <ingrid.h.hoiboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Morteza Amari - 11.12.2015