Film FILM 201
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner til filmens grammatikk
- har innblikk i ulike sjangere
Ferdigheter
Kandidaten
- kan storyboarding/ lage filmmanus
- kan bruke digitale videokamera og vite hvordan det virker
- har arbeidet med video- og lydredigering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan videreutvikle bevisste holdninger til emnets betydning der mennesket, læring, kultur og miljø er sentreringspunkt
Innhold
Emnet retter kandidatens oppmerksomhet mot flere typer filmer. Arbeidet kan dreie seg om filmens grammatikk og eksperimentell film . Emnet vektlegger opplæring i redskaper for å planlegge for å lage, gjennomføre og redigere et filmopptak. Studentene skal arbeide praktisk med film, foran og bak kamera - og med redigering.
Arbeids- og læringsformer
Emnet har et omfang på ca 260 arbeidstimer, og av dem ca 100 timer lærerstyrte timer
- samlinger/seminar ca 10 timer
- forelesninger ca 20 timer
- instuksjoner ca 5 timer
- veiledningstimer ca 20 timer
- Det arbeides i gruppe. ca 200 timer. Alt timeplanfestet arbeid er obligatorisk. Dette blir angitt i semesterplan. Emnet foregår i en veksling mellom å studere/ diskutere film og selv eksperimentere og lage film. Det praktiske arbeidet blir veiledet underveis. Arbeidet kan foregå på forskjellige locations og bearbeides på videoverksted og i klasserom.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av gruppeoppgave som blir vurdert til bestått/ikke bestått som føres på vitnemålet. Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015