Redesign REDES 101

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten
• Har kunnskaper om produksjon og forbruk av tekstile materialer og miljømessige utfordringer knyttet til dette
• Har kunnskaper om klær og andre brukstekstiler og ser muligheter for å endre og utnytte disse
• Har kunnskaper om bærekraftige tendenser i nordisk og internasjonal tekstilbruk
Valg i forhold til profesjon:
A:
• evner å sette undervisning og erfaringer i emnet Redesign i lys av aktuell læreplan
B:
• evner å sette eget design og forbruk i et bærekraftig fremtidsperspektiv

Ferdigheter

Kandidaten
• Har tilegnet seg basiskunnskap i arbeid med formgiving gjennom modellering og enkle sømteknikker
• Kan skape volum, rytme, bevegelse, kontraster, harmoni og balanse ved bruk av estetiske virkemidler som flate, linje, punkt, tekstur

Generell kompetanse

Kandidaten
• Har utviklet erfaring og kunnskap om redesignprosesser og bevissthet knyttet til gjenbruk av tekstiler

Innhold

I dette emnet vil sammenhengen mellom bærekraft, produksjon og forbruk av tekstile materialer ha betydning for undervisningen.Gjennom kandidatens redesignprosess skal kunnskap om redesign og gjenbruk av tekstile produkt utvikles. Det vil bli lagt vekt på kandidatens evne til å se muligheter i brukte tekstiler og arbeide kreativt med disse.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil i hovedsak foregå på verksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og teoretiske fagområder. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.

Studiet har et arbeidsomfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til forelesninger, seminarer og veiledningstimer på verksted. Anslagsvis fordelt som 10 - 20 - 50 timer.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert. Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Astrid Hus <Astrid.HusSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015