Tre med metall 1: Design og produktutvikling DESPRO 101

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har kunnskap om andres produkter innenfor fagfeltet
  • har kunnskap om tradisjonelle- og samtidsformuttrykk i tre og metall og kan anvende dette i arbeidet med egne produkter
  • kjenne til de stadiene i design prosessen

Ferdigheter

  • har innsikt i og kunne anvende kunnskapen om samspillet mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk
  • kan reflektere over og forklare hvordan egne og andres arbeider fungerer visuelt og fysisk, i de sammenhenger de er tenkt til eller plassert i
  • kunne anvende ulike metoder i egen prosess

Generell kompetanse

  • har innsikt i samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av resursbruken for miljøet og anvende dette i eget design arbeid.

Innhold

I dette emnet legges det vekt på innlæring av metoder i design og produktutvikling. Gjennom formale, teoretiske og praktiske prosesser skal studentene tilegne seg kompetanse knyttet til arbeid med tre og metall i et design- og produktuviklingsperspektiv. Utvikling av praktiske ferdigheter hører også til arbeidet med dette emnet. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en faglig detaljkunnskap og innsikt i sin design virksomhet. Dette emnet bygger videre på emne Material, redskap og teknikk (15 stp). Design og produktutvikling innebærer arbeid med oppgaver gitt fra et eller flere av områder som:

  1. Møbeldesign: Møbel er et hovedproduktområde i arbeid med tre. Området deles i to hovedkategorier: bærende møbler og oppbevarende møbler.
  2. Mindre gjenstandsdesign: Dette omhandler andre mindre produktkategorier i tre og/eller metall.
  3. Smykkedesign: I dette hovedområdet arbeides det med smykke i bred betydning av begrepet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og tre- og metallverksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gies veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015