Tre med metall 2: Material, redskaper og teknikker MRT 201
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- Har bred kunnskap om materialegenskaper og bruksområder
- forstår hvilke momenter som inngår i ulike arbeidsteknikker og betydning av rekkefølgen i arbeidsprosesser
- har kunnskaper om sikkerhet på verkstedet
- har kunnskaper om fagterminologi i forhold til maskiner, utstyr og verktøy
- har kunnskap om tre-anatomi.
- kjenner til ulike overflatebehandlingsmetoder
- kjenner prinsipper for tørking og stabilisering av trevirket
Ferdigheter
Kandidaten
- har innsikt i konstruksjons- og sammensettingsmåter for å vurdere og anvende faglige løsninger
- har bred kunnskap om bruk, stell og vedlikeholde av de mest vanlige håndverktøy og maskiner
- kan anvende arbeidsteknikk og sikkerhetsbestemmelser for bruk av ulike maskinverktøy
- kan basis teknikkene i tredreiing
Generell kompetanse
Kandidaten
- kjenner til vanskelighetsgraden av de ulike teknikker for å kunne gjøre sikre valg i sitt eget arbeid
Innhold
I dette emnet legges det vekt på ferdighetstrening for å skape en dypere innsikt og breiere kunnskap om materialer, redskaper og teknikker. Det arbeides med de nødvendige redskaper og teknikker for å kunne bearbeide og skape i materialene tre. Det vil bli gitt oppgaver som knytter gjennomgått fagstoff til praktisk handling.
Arbeids- og læringsformer
Studentenes nærvær og deltakelse er viktig grunnlag for studiet. Studiet har et omfang på ca. 400 arbeidstimer hvorav ca. 80 timer er lærerstyrt. Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og treverkstedet, og bestå av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger og innføringer. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelser til avtalt tid. Disse kan inneholde blant annet resultat av utforsking, prosessbeskrivelser, produkter og rapporter. Det blir gitt karakter, fra A til F der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvaagSPAMFILTER@hit.no>,Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2015