Engelsk 1: 8-13, modul 1: Språklæring og språkferdigheter ENG1M1

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 1

Kunnskap: Studenten skal

  • ha god kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • ha kunnskap om språklæring og språklæringsteorier i et andrespråksperspektiv, samt strategier, metoder og vurderingsformer som fremmer språkutvikkling
  • ha kunnskap om engelsk språkbruk i ulike kontekster
  • ha kunnskap om grunnleggende grammatiske begreper og strukturer i engelsk
  • ha kunnskap om oppbygging av tekster i ulike sjanger samt normer for akademisk tekstproduksjon
  • ha innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget med særlig vekt på lesing, skriving og digitale ferdigheter
  • har kjennskap til noen ungdomsroman på engelsk og hvordan denne kan brukes i undervisningen
  • ha kjennskap til digitale hjelpemidler og media som kan brukes i språkopplæringen for unge
  • har innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier

Ferdigheter: Studenten skal

  • kunne anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan
  • kunne gjøre rede for ulike språklige virkemidler i forskjellige typer tekst og hvilken funksjon disse virkemidlene har
  • kunne bruke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner og sjanger
  • kunne være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt og tilpasset målgruppen
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning i engelsk og bidra til å utvikle elevers språkferdighet i engelsk
  • kunne bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og bidra til deres språkutvikling, eksempelvis gjennom bruk av elevenes erfaringer med engelsk og formidling av kontrastive problemer
  • kunne forklare hvordan ulike teksttyper er oppbygd og kunne overføre dette til utvikling av elevers tekstforståelse
  • kunne kritiskt vurdere og bruke digitale læringskilder og verktøy i arbeid med elever og i egen kunnskapsutvikling
  • kunne kritisk vurdere noen lærebøker og andre læremidler till bruk i opplæringen
  • kunne anvende normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ha redskaper til å vedlikeholde og utvikle egen og elevers språklige og engelskfaglige kompetanse
  • kunne anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06 og kritisk vurdere egen undervisning

Innhold

Engelsk 1 er bygd opp av to moduler. Hver modul går over et semester og består av to tema. I hver moduler er det krav til arbeid underveis i form av skriftlige og muntlige presentasjoner og diskusjoner. Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.

Hver modul består av integrert fagdidaktisk og faglig innhold. Fagdidaktikken baseres på skolens læreplaner og kompetansemål, og gjenspeiler også mål for lærerutdanningen. Sentrale perspektiver er språklæring og utvikling av egen språkferdighet, og modul 1 dekker emner som språklæring i et andrespråksperspektiv, språkets oppbygging og struktur, språkbruk og diskurskompetanse. De grunnleggende ferdighetene i engelsk, med fokus på tekstforståelse, tekstproduktion, muntlig kompetanse og digital kompetanse blir behandlet teoretisk og praktisk gjennom ulike arbeidsmåter i faget.

Arbeids- og læringsformer

Ukentlig nettundervisning i sanntid via OmniJoin. To obligatoriske samlinger i semesteret.

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter for det nettbaserte løpet: førelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Refleksjon over og utvikling av egen undervisning i faget er viktig og utveksling av synspunkter og refleksjon over undervisningspraksis er en sentral del av arbeidet. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium

Under vårsemesteret gis det tilbud om en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i Storbritannia, York. Oppholdet er ikke en obligatorisk del av studiet.

Vurderingsformer

Vurderingsarbeidet i studiet skal gi deltakerne modeller for eget arbeid med elever.

Det vil i semesterplanen bli presentert to til tre arbeidskrav, hvorav et muntligt og minst et relatert til pedagogisk bruk av IKT/digitale ferdigheter. Disse må være bestått for å få karakter i emnet. Arbeidskrav vurderes bestått/ikke bestått.

Sluttvurdering:

En hjemmeeksamen (to dager) innenfor tema språklæring (40%).

En mappe innenfor tema språkferdigheter, bestående av fire til seks arbeider/tekster med variasjon i form, innhold og formål (60%). Minst et av arbeidene dreier seg om utprøving og deling av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget. Alle deler må vare bestått for å få karakter.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 20.01.2016