Samfunnsfag 1 - Norske samfunnsforhold, trinn 5-10 SAM 501

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Norge fram til 1905
  • har kunnskap om arbeidsliv og verdiskapning
  • har kunnskap om natur- og kulturlandskap i Norge
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, det politiske system, barns rettigheter og medborgerskap
  • har kunnskap om samfunnsfag som skole- og vitenskapsfag
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende elevenes hjemsted som læringsarena i undervisning i samfunnsfag
  • kan anvende observasjon som grunnleggende samfunnsvitenskapelig metode
  • kan kritisk vurdere ulike kilder, læringsverktøy, lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 5-10 trinn
  • kan vurdere bruk av ulike digitale verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter innen fagets rammer

Innhold

Innholdet i SAM 501 fokuserer på norske samfunns- og naturforhold, og skal gi kompetanse til å undervise i grunnleggende emner innen historie, geografi og samfunnskunnskap på 5-10 trinn. Kunnskap om samfunnsfag som vitenskapsfag og skolefag er en viktig del av emnet, i tillegg til didaktiske ferdigheter og kompetanse.

Utgangspunktet for kunnskap om samfunn er elevenes erfaringsverden, de nære omgivelser og ulike typer kilder. Aktuelle kilder kan foruten det som finnes på elevenes hjemsted og i nære omgivelser (natur- og kulturlandskap) omfatte alt fra bøker (sakprosa og skjønnlitteratur) og kulturminner, til kart og statistikk og digitale verktøy.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtaler, forelesning, seminar, arbeid med kilder, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjoner eller feltarbeid.

Deler av undervisningen og aktiviteter er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studenten må delta på ekskursjon eller feltarbeid. Deltagelse blir registert som bestått/ikke-bestått.

Studenten må skrive en ekskursjonsrapport. Vurderes som bestått/ikke bestått

Studenten må skrive en utkast til saksessay. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått.

Sluttvurdering

  • Saksessay. Teller 1/3 av endelig karakter.
  • Individuell skriftlig eksamen på fem timer. Teller 2/3 av endelig karakter.

I sluttvurderingen gis det graderte karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes. En utfyllende vurderingskriterier gjennomgåes i undervisning

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no> - 08.12.2015