Samfunnsfag 2 - Bærekraft, trinn 1-7 SAM 104

Læringsutbytte

Kunnskaper

• Har kunnskap og klimaforandring og bærekraftig utvikling

• Forstå dagens næringsliv og samfunn i lys av fortidige, nåtidige og globale handels-og interessekonflikter

• Har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturressurser og levekår

• Har kunnskap om sentrale forskningsarbeider, teorier og metoder i samfunnsfag

Ferdigheter

• Kan treffe faglig begrunnede valg av læringsaktiviteter tilpasset elevenes behov

• Kan kritisk vurdere egen faglig praksis i forhold til gjeldende læreplan i samfunnsfag i grunnskolen

• Kan lede elever i selvstendig gruppearbeid

Generell kompetanse

• Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfag

• Kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis

Innhold

Emnet tar utgangspunktet i begrepet bærekraft. Vi fokuserer på temaer som klimaforandring, ressursbruk, og ressursfordeling. Vi skal se på vann som ressurs fra tidlige elvekulturer til i dag, på handelsforbindelser fra kolonitiden til nåtidens handel med vann, olje og fisk, og hvorfor noen mennesker og land er rike mens andre lever i fattigdom.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og eventuell ekskursjon.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

• Prosjektoppgave som framføres muntlig. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Sluttvurdering

• Individuell rapport. Teller 1/4 av endelig karakter.

Muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 15.03.2016