Samfunnsfag 2 - Barndom i Europa, trinn 1-7 SAM 103
Læringsutbytte
Kunnskaper
• Har kunnskap om bruk og formidling av nyere norsk og europeisk historie fra annen verdenskrig
• Har kunnskap om regioner, migrasjon, kriser og turisme i Europa og integrasjonsprosessen fram mot dagens EU i sammenheng med barns oppvekst
• Har kunnskap om fagdidaktiske metoder og teorier rettet til barne- og ungdomstrinnet
Ferdigheter
• Kan anvende faglig kunnskap og jobbe selvstendig med faglige problemstillinger
• Kan vurdere og anvende fagdidaktiske teorier og metoder
• Kan analysere og bruke forskjellige hjelpemidler i samfunnsfag
Generelle kompetanser
• Kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
• Kan kritisk reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger og kulturarvens rolle
Innhold
I emnet skal vi studere nyere europeisk og norsk historie og samfunnsforhold i lyset av barndommen. Vi jobber med minner og fortellinger i nærmiljøet så vel som forskjellige formidlingsformer i form av bl.a. billedbøker og tegneserie som er tilpasset trinnene 1-7.
Videre studerer vi oppkomsten og utviklingen av EU. Vi undersøker hva det betyr å være barn i forskjellige land i Europa i dag, hvilken rolle turisme og migrasjon spiller innenfor Europa og hvordan europeiseringsprosessen påvirker barnets oppvekst og identitet på forskjellige måter.
Arbeids- og læringsformer
• Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving
• Det inngår en samling/ ekskursjon
• Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
• Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvudering
• Individuell skriftlig oppgave (teller 1/3 del)
• Hjemmeeksamen (2/3 del)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 15.03.2016