Klinisk sykepleie - Sykehjem / boform med heldøgns omsorg og pleie 2 050-E15

Læringsutbytte

Ved gjennomført emne skal studenten:

KUNNSKAPER

  • ha kunnskap om målgrupper i sykehjem
  • ha kunnskap om hvordan komplekse sykdomstilstander og alderdom påvirker mestring og evnen til å ivareta grunnleggende behov
  • kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet og aktuelle målgrupper i sykehjem

FERDIGHETER

  • kunne integrere kunnskap fra naturvitenskaplige og samfunnsvitenskaplige emner i sykepleieutøvelse
  • kunne reflektere over sammenhenger mellom menneskers helse, sykdom, levekår, kultur og samfunn
  • kunne identifisere endring i helsetilstander og iverksette aktuelle tiltak
  • kunne anvende kommunikasjonskunnskaper i samhandling med eldre og personer med demens og deres pårørende
  • kunne ivareta pasienter og pårørende på en måte som styrker deres evne til mestring
  • kunne ta ansvar for å veilede og delegere arbeid til en gruppe medarbeidere/ studenter
  • kunne gjennomføre undervisningsopplegg
  • kunne beherske forsvarlig sykepleiedokumentasjon til pasienter i sykehjem
  • kunne arbeide kunnskapsbasert

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne vurdere synspunkter og tydeliggjøre sykepleiefaglig kunnskap i faglig, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • kunne vurdere synspunkter og erfaringer med andre om hvordan organisering, rammer, lovverk og helsepolitiske prioriteringer påvirker sykepleieutøvelsen i sykehjem
  • kunne vurdere eget læringsbehov kontinuerlig og oppsøke og ta imot veiledning
  • ha innsikt i nytenkning og innovasjonsprosesser innen sykepleie og aktuelle målgrupper i sykehjem

Innhold

Kliniske studier i sykehjem med fokus på integrering av kunnskaper, ferdigheter og holdninger knyttet til:

Pasient

Sykepleier

Samhandling

Kontekst

Arbeids- og læringsformer

Klinisk sykepleie i sykehjem; demonstrasjon, utøvelse, veiledning og refleksjon

Vurderingsformer

Klinisk sykepleie , 4 uker i kommunehelsetjenesten - sykehjem - vurderes til bestått/ikke bestått

Arbeidskrav:
Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 11.03.2016