Kommunikasjon og elkraftinstrumentering EK2416
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Kommunikasjon og elkraftinstrumentering skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper om
• kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
• språket som verktøy for god kommunikasjon
• formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i norsk
• prinsipper for frekvensstyring av elektriske motorer
• hvordan toveiskommunikasjon (TVK) for automatisk måling av elforbruk foregår, kombinert med styringsmuligheter og annen funksjonalitet
Ferdigheter i å
• skille skriftlige fra muntlige uttrykksformer
• bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
• strukturere stoff for skriftlig eller muntlig presentasjon
• gjøre bruk av høyspentisolasjonstestere for testing av generelle kretser, f.eks. koblingsutstyr, motorer og kabler
Generell kompetanse i å
• bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
• bli bevisst betydningen av god kommunikasjon for arbeids- og næringsliv
• tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
• beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon på norsk
• ta med HMS i arbeidet med å utvikle en løsning
Innhold
Hensikten med emnet er å utvikle studentenes evne til god muntlig og skriftlig kommunikasjon med fagfolk i ulike fagområder, ulike kulturer og på alle stillingsnivåer.
Hovedtemaer er informasjonsinnhenting og samarbeid, språket og kommunikasjonsprosessen, skriftlig framstilling med fokus på tekniske rapporter og forretningskorrespondanse med vekt på formaliteter, etikk, stilistikk og analyse av målgrupper. Trening i muntlige presentasjoner er en viktig del av emnet.
Det instrumenteringstekniske innholdet kan oppsummeres slik:
- Generelt om måling og instrumenteringssystemer
- Grunnleggende usikkerhetsanalyse
- Målebroer
- Frekvensstyring
- Isolasjonstesting for å sjekke tilstand til elektrisk isolasjon
- Toveiskommunikasjon for forbruksmåling av elektrisitet
Arbeids- og læringsformer
- forelesninger i storgrupper
- øvinger i grupper og individuelt både i klasserom og laboratorium
Vurderingsformer
Underveisvurdering 40 %
- Én skriftlig rapport på norsk innlevert som gruppearbeid
- Felles karakter for gruppearbeidet
- Språk og faglig innhold vektes likt i vurderinga
Sluttprøve 60 %
- Skriftlig individuell sluttprøve
- Både sluttprøve og rapportinnlevering må være bestått for å få karakter i emnet
Karakter
- Det blir gitt én karakter i faget
- Det blir brukt gradert karakter (A-F)
- Karakteren er individuell
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2017