Kommunikasjon og instrumentering IA2416

Læringsutbytte

En kandidat med fullført emne Kommunikasjon og instrumentering skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper om
• kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
• språket som verktøy for god kommunikasjon
• formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i norsk
• EMC-problematikken og EMC-direktivet
• instrumentering i eksplosjonsfarlige områder og tilhørende direktiver
• reguleringsventilers oppbygging og virkemåte

Ferdigheter i å
• skille skriftlige fra muntlige uttrykksformer
• bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
• strukturere stoff for skriftlig eller muntlig presentasjon
• konstruere og gjennomføre målinger på instrumentforsterker

Generell kompetanse i å
• bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
• bli bevisst betydningen av god kommunikasjon for arbeids- og næringsliv
• tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
• beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon på norsk

Innhold

Hensikten med emnet er å utvikle studentenes evne til god muntlig og skriftlig kommunikasjon med fagfolk i ulike fagområder, ulike kulturer og på alle stillingsnivåer.

Hovedtemaer er informasjonsinnhenting og samarbeid, språket og kommunikasjonsprosessen, skriftlig framstilling med fokus på tekniske rapporter og forretningskorrespondanse med vekt på formaliteter, etikk, stilistikk og analyse av målgrupper. Trening i muntlige presentasjoner er en viktig del av emnet.

Det instrumenteringstekniske innholdet kan oppsummeres slik:

  • Generelt om måling og instrumenteringssystemer
  • Grunnleggende usikkerhetsanalyse
  • Målebroer
  • Praktisk arbeid med måletekniske problemstillinger
  • EMC, Ex og reguleringsventiler

Arbeids- og læringsformer

  • forelesninger i storgrupper
  • øvinger i grupper og individuelt både i klasserom og laboratorium

Vurderingsformer

Underveisevaluering 40 %

  • Én skriftlig rapportinnlevering på norsk som vurderes både språkmessig og faglig.

Sluttprøve 60 %

  • Skriftlig individuell sluttprøve

Arbeidskrav: Labjournal

Både sluttprøve og rapportinnlevering må være bestått for å få karakter i emnet.

Karakter

  • Det blir gitt én karakter i faget
  • Det blir brukt gradert karakter (A-F)
  • Karakteren er individuell

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 15.06.2016