Kommunikasjon og Kjemi laboratorium KJ2416
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Kommunikasjon og Generell kjemi laboratoriekurs (FYXX16) skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper om
• kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
• språket som verktøy for god kommunikasjon
• formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i norsk Har generell kunnskap om sikkerhet på laboratorier ved bruk av utstyr og kjemikalier.
• relevante forskrifter som gjelder for helsefarlige stoffer som produseres, brukes eller omsettes i Norge.
• bruk av sikkerhetsdatablad og stoffkartotek.
• og forståelse for enkle eksperimentelle metoder for å analysere bestemte prøver.
• og forståelse om hva som kan påvirke resultater i eksperimentelle analyser.
• virkemåten til spektroskopiske og kromatografiske teknikker.
• sikkerjobbanalyse og kunne utføre dette.
• hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker.
Ferdigheter i å
• skille skriftlige fra muntlige uttrykksformer
• bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
• strukturere stoff for skriftlig eller muntlig presentasjon
• ha fokus på sikkerhet under arbeid i laboratoriet.
• ha innsikt i viktigheten av god planlegging, nøyaktighet, orden og renhold på laboratorier.
• kunne vurdere data og feilkilder under kjemiske analyser.
• kunne dokumentere analyseresultater i laboratoriejournaler og skrive rapporter ut fra standardiserte metoder.
• å ha innsikt om hvilke metoder som kan benyttes for å analysere bestemte prøver.
• kunne arbeide i team.
• kunne håndtere kjemikalier med tanke på sikkerhet, benytte sikkerhetsdatablad og har innsikt i elektronisk stoffkartotek (ECO online).
• kunne gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer.
• kunne bruke riktig laboratorieutstyr på korrekt måte.
Generell kompetanse i å
• bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
• bli bevisst betydningen av god kommunikasjon for arbeids- og næringsliv
• tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
• beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon på norsk
• være i stand til å kommunisere/diskutere med andre fagpersoner på fagområdet.
• være bevist miljømessige konsekvenser ved håndtering/utslipp av kjemikalier.
• å kunne håndtere kjemikalier forskriftsmessig og benytte HMS-data.
• ha grunnleggende innsikt i krav til kvalitet i det kjemiske laboratoriet.
Innhold
Hensikten med emnet er å utvikle studentenes evne til god muntlig og skriftlig kommunikasjon med fagfolk i ulike fagområder (også sitt eget), ulike kulturer og på alle stillingsnivåer. Hovedtemaer er informasjonsinnhenting og samarbeid, språket og kommunikasjonsprosessen, skriftlig framstilling med fokus på tekniske rapporter og forretningskorrespondanse med vekt på formaliteter, etikk, stilistikk og analyse av målgrupper. Trening i muntlige presentasjoner er en viktig del av emnet.
I den laboraorietekniske delen kan innholdet oppsummeres slik:
- Kvantitative kjemiske analyser, separasjonsteknikker, håndtering av kjemikalier og HMS.
- Spektroskopiske teknikker som AAS, UV/Vis spektroskopi og IR spektroskopi
- Kromatografiske teknikker som gass og væske kromatografi.
- Gruppeprosjekt der studenten utfører en kjemisk analyse og rapportere dette arbeidet i en teknisk rapport.
Arbeids- og læringsformer
- forelesninger i storgrupper(kommunikasjonsdel) og for Kjemi-Y-vei klasse i laboratoriedel
- øvinger i grupper og individuelt både i klasserom og laboratorium
- gruppeprosjekt
Laboratorieteknisk del:
Anslagsvis 4-5 laboratorieøvelser skal gjennomføres i løpet av kurset. Det skal leveres inn laboratoriejournaler. Laboratorieøvingene må være godkjent for å bestå i faget.
I tillegg gjennomføres et gruppeprosjekt med veiledning. Prosjektoppgaven vil være å utføre en kjemisk analyse. I prosjektet skal det dokumenteres en sikkerjobbanalyse før selve analysen kan utføres. Arbeidet skal dokumenteres som en teknisk rapport.
Ved ikke å gjennomføre arbeidskrav til rett tid og uten dokumentert gyldig grunn for avvik, vil det ikke gis rett til å avlegge eksamen og å få sluttkarakter i emnet. En laboratoriejournal som ikke godkjennes ved første gangs innlevering, kan rettes opp og leveres inn på nytt. Dersom journalen ikke godkjennes ved 3. gangs innlevering, regnes oppgaven som ikke gjennomført og laboratoriekurset som ikke bestått.
Vurderingsformer
Underveisvurdering 40 %
- Én skriftlig rapport på norsk innlevert som gruppearbeid
- Felles karakter for gruppearbeidet
- Språk og faglig innhold vektes likt i vurderinga
Sluttprøve 60 %
- Skriftlig individuell sluttprøve
- Både sluttprøve og rapportinnlevering må være bestått for å få karakter i emnet
Arbeidskrav: Labjournal
- · Laboratorieøvelsene må være godkjent
Karakter
- Det blir gitt én karakter i faget
- Det blir brukt gradert karakter (A-F)
Karakteren er individuell
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2017