405 Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I

Innledning

Studiet Friluftsliv, kultur- og naturveiledning er et 1-årig grunnstudium på 60 stp. Studiet er en avsluttet enhet, men kan også gå inn som en del av en bachelorgrad i friluftsliv, kultur- og naturveiledning. Bachelorgraden, kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er søkere som ønsker en fag- og profesjonsutdanning innenfor friluftslivsveiledning. Opptakskravet er generell studiekompetanse. Merk at studiet er fysisk krevende og forutsetter at studentene er i relativt god form.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene grunnleggende praktiske ferdigheter i friluftsliv og friluftslivsveiledning. Studentene skal få kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv. Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre virksomhetsområder

Læringsutbytte

En kandidat med fullført Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Grunnleggende kunnskap om friluftslivsformidling og veiledning, om friluftslivets historie og utvikling, og om norsk friluftslivsforvaltning

Ferdigheter:
Grunnleggende ferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper, til ulike årstider

Generell kompetanse:
Evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne for ulike målgrupper. Evne til refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
1450 Natur, kultur og forvaltning 15,00 O 10 5
1452 Skog, fjell og vann 10,00 O 10  
1451 Friluftslivspedagogikk 15,00 O 10 5
1453 Vinter I, skog og fjell 10,00 O   10
1459 Håndverk og skaperglede i naturen 10,00 V   10
1456 Kajakk, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1454 Kano, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1455 Klatring, praktisk fordypning I 10,00 V   10
1458 Naturopplevelse og livskvalitet 10,00 V   10
1457 Seiling, praktisk fordypning I 10,00 V   10
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet gir grunnleggende praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til friluftsliv, kultur og natur. Studiet skal gi studentene:

  • Grunnleggende basisferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper
  • Grunnleggende erfaring med friluftslivsformidling og veiledning
  • Innsikt i friluftslivets historie og utvikling
  • Innsikt i norsk friluftslivsforvaltning
  • Evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne.
  • Et grunnlag for refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske.

(1) Det er et krav at samtlige studenter skal kunne svømme. Svømmetest vil bli gjennomført ved semesterstart. Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført førstehjelpskurs (minst 15 timer) før de reiser ut på egenferd i emnet 1452 Skog, fjell og vann. Som regel vil skole tilrettelegge for at de som ikke har slikt kurs får tatt det i forkant av egenferd.

(2) Studentene må ta ett 10 stp valgemne i vårsemesteret. Vi tar forbehold om at ikke alle valgemner kan tilbys hver vår, et minstekrav er at minst 8 studenter velger emnet. Det vil være begrenset antall plasser på samtlige emner. Opptak til hvert emne gjøres på grunnlag av karakterer i emnene 1452 Skog, fjell og vann, samt 1453 Vinter I, skog og fjell. Studentene må derfor oppgi tre aktuelle emner, i prioritert rekkefølge. Andre og tredje års studenter vil ha prioritet i de tilfellene emnene er tilgjenglig som valgemner for dem.

Internasjonalisering

Vi anbefaler ikke utveksling på årsstudium i Friluftsliv, kultur- og naturveiledning. Det er imidlertid tiltrettelagt for internasjonal utveksling i femte semester i bachelorgraden. Våre samarbeidspartnere internasjonalt er først og fremst University of Alberta, Augustana Campus, i Canada, Prescott College i USA og Trinity University College i Wales.

Arbeids- og læringsformer

Arbeids- og undervisningsformene inkluderer ferder med veileder, egenferder i studentgrupper, ekskursjoner, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.

Forholdet mellom teori/praksis

Undervisningen foregår ute og inne. Praktiske tema blir i hovedsak belyst gjennom obligatoriske ferder i ulike naturtyper, med obligatoriske støtteforelesninger i forkant og etterkant. ”Teoretiske” tema belyses i hovedsak gjennom ferder, ekskursjoner, forelesninger og seminarer. Målet er å få til en vekselvirkning mellom erfaringer gjort ute i praksis og kunnskap basert på forskning. Det er ca 60 utedager i studiet, noen med veileder og noen som egenferd.

Vurderingsformer

Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom underveisevaluering av ferdigheter, studentmappe og skriftlig eksamen. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter André Horgen <andre.horgenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 21.12.2015