2415 Engelsk 2, trinn 1-7
Innledning
Engelsk 2, trinn 1-7 består av to emner på 15 studiepoeng ENG 103 og ENG 104.
Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Emnet gir større konsentrasjon i fagdidaktiske utfordringer i begynner-opplæringen (1- 4) og i opplæringen av elever på slutten av barneskolen (5-7). Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å undervise i engelsk i grunnskolen
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i detalj i fagplanene.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 2 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104.
Emnet består av fire tema:
Det engelske språket: struktur og system del 3
- språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
- standardspråk og geografiske / sosiale varianter
- kulturelle konvensjoner før språkbruk
- engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse
Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
- skriving som prosess
- skriving i klasserommet
- integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
- vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
- engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse
Tekst, samfunn og kultur
- samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
- kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
- lesing og skriving i vekselspill
Integrerte grunnleggende ferdigheter
- LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
- Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter
Internasjonalisering
Møjlighet till utlandsvistelse finnes
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.
Forholdet mellom teori/praksis
Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.
Vurderingsformer
Vurderingsformer er beskrevet i detalj i fagplanene.
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 04.12.2015