2415 Engelsk 2, trinn 1-7

Innledning

Engelsk 2, trinn 1-7 består av to emner på 15 studiepoeng ENG 103 og ENG 104.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Emnet gir større konsentrasjon i fagdidaktiske utfordringer i begynner-opplæringen (1- 4) og i opplæringen av elever på slutten av barneskolen (5-7). Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å undervise i engelsk i grunnskolen

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i detalj i fagplanene.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
ENG 103 Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for
lærere
15,00 O            
ENG 104 Engelsk 2, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 2
15,00 O            
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 2 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104.

Emnet består av fire tema:

Det engelske språket: struktur og system del 3

  • språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
  • standardspråk og geografiske / sosiale varianter
  • kulturelle konvensjoner før språkbruk
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter

  • skriving som prosess
  • skriving i klasserommet
  • integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
  • vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Tekst, samfunn og kultur

  • samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
  • lesing og skriving i vekselspill

Integrerte grunnleggende ferdigheter

  • LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
  • Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter

Internasjonalisering

Møjlighet till utlandsvistelse finnes

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i detalj i fagplanene.

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 04.12.2015