2408 Engelsk 2, trinn 5-10
Innledning
Engelsk 2, trinn 5-10 består av to emner på 15 studiepoeng ENG 503 og ENG 504.
Engelsk 2 bygger på Engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som emnet gir innføring i et variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på slutten av barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring er sentralt. Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal forberede kandidatene faglig og didaktisk til å undervise i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet. Engelsk 2 bygger på Engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 2 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 503 og 504.
Emnet består av fire tema:
Det engelske språket: struktur og system del 3
- språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
- standardspråk og geografiske / sosiale varianter
- kulturelle konvensjoner før språkbruk
- engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse
Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
- skriving som prosess
- skriving i klasserommet
- integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
- vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
- engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse
Tekst, samfunn og kultur
- samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
- kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
- lesing og skriving i vekselspill
Integrerte grunnleggende ferdigheter
- LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
- Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter
Internasjonalisering
Mulighet for utenlandsopphold i et engelskspråklig land.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale, diskusjon, forelesning, seminar, framføringer og selvstudium.
Forholdet mellom teori/praksis
Kandidater som tar grunnskolelærerutdanning 5-10 har praksis etter praksisplan.
Vurderingsformer
Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene.
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 04.12.2015