2408 Engelsk 2, trinn 5-10

Innledning

Engelsk 2, trinn 5-10 består av to emner på 15 studiepoeng ENG 503 og ENG 504.

Engelsk 2 bygger på Engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som emnet gir innføring i et variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på slutten av barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring er sentralt. Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal forberede kandidatene faglig og didaktisk til å undervise i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet. Engelsk 2 bygger på Engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
ENG 503 Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for
lærere
15,00 O 15  
ENG 504 Engelsk 2, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 2
15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 2 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 503 og 504.

Emnet består av fire tema:

Det engelske språket: struktur og system del 3

  • språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
  • standardspråk og geografiske / sosiale varianter
  • kulturelle konvensjoner før språkbruk
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter

  • skriving som prosess
  • skriving i klasserommet
  • integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
  • vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Tekst, samfunn og kultur

  • samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
  • lesing og skriving i vekselspill

Integrerte grunnleggende ferdigheter

  • LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
  • Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter

Internasjonalisering

Mulighet for utenlandsopphold i et engelskspråklig land.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale, diskusjon, forelesning, seminar, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Kandidater som tar grunnskolelærerutdanning 5-10 har praksis etter praksisplan.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene.

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 04.12.2015