2308 Kunst og håndverk 2, trinn 1-7 GLU
Innledning
Kunst og håndverk 2 er et studie som vektlegger allsidig praktisk skapende arbeid i ulike materialer og teknikker. Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker, kulturer og elevenes flerkulturelle hverdag. Både den nasjonale, internasjonale og flerkulturelle kulturarven skal synliggjøres i studiearbeidet. Inntrykk fra samisk kultur inngå i studiearbeidet. Studiet er rettet mot undervisning i kunst og håndverk i 1- 7 klasse i grunnskolen. Slik vil både innhold og oppbygning speile det som er spesielt for denne målgruppens alder, særtrekk, modning og utvikling. Allsidig og fagrelatert bruk av grunnleggende ferdigheter som å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, bruk av regneferdigheter og digitale verktøy, inngår som arbeidsmetoder for produksjon, dokumentasjon og refleksjon i studiearbeidet. Fagteori og fagpraksis inngår som en integrert del og fagkompetansen utvikles i møtet mellom det praktisk skapende arbeidet, fagteoretiske studier og praksiserfaringer. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for Kunst og håndverk i grunnskolen, og sikre alle elevers læring i faget ut fra forutsetningene til den enkelte og elevgruppa. Studenten skal kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse og utfoldelse og til refleksjon rundt aktualitet, kvalitet og bærekraftig utvikling.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe er studenter i lærerutdanningen, lærere som ønsker videreutdanning eller oppfrisking innen faget slik det uttrykkes i LK06 eller andre som ønsker grunnleggende opplæring i kunst og håndverk.
Opptakskrav er generell studiekompetanse. Bestått eksamen i Kunst og håndverk 1, 1-7. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse
Studiet kan være:
· valgfritt fag i GLU 1-7
· videreutdanning for lærere
· del av en flerfaglig bachelor
Mål for studieprogrammet
Kandidaten skal kunne:
· utvikle kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med ulike materialer og teknikker
· utvikle evne til å arbeide kreativt, analytisk og problemløsende
- visualisere og dokumentere skapende prosesser fra ide til ferdig produkt
· vurdere eget og andres skapende arbeid ut fra teorier på områder som form, farge, komposisjon og funksjon
· utvikle grunnleggende kompetanse knyttet til forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
· utvikle allsidig handlings- og formidlingskompetanse i forhold til tradisjon og fornyelse innen kunst og formkultur
· utvikle allsidig didaktisk kompetanse med praksisfeltet som faglig utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag
Læringsutbytte
Kunnskap
- kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur, og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
- kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- kunnskap om sentrale teorier om barn og unges to - og tredimensjonale formspråkutvikling, barne- og ungdomskulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
- kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
- utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
- eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
- bruke digitale verktøy i skapende arbeid
- organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
- bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i Kunst og håndverk, og mestre læringsrettet vurderingspraksis
Generell kompetanse
- bruke kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs i arbeidet med kunst og håndverk, og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
- bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
- utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- bruke Kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid, som design og teknologi, og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Kunst og håndverk 2. GLU 1-7
|
Emne K&H 103: Bildearbeid, grafisk design, visuell kommunikasjon (15 stp) trinn1-7.
Emnet deles i to deler.
Del 1: Kunstorientering, bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker.
Del 2: Grafisk design og visuell kommunikasjon
Emne K&H 104: Håndverk, design,skulptur og arkitektur og entreprenørskap (15 stp), trinn 1-7
Emnet deles i to deler.
Del 1: Håndverk og design
Del 2: Arkitektur, natur, skulptur og miljø.
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Internasjonalisering
I løpet av studiet blir det gjennomført studietur til f. eks. Oslo eller København hvor studentene møter kunst og formkultur og får erfaring med hvordan studiets fag håndteres i en flerkulturell kontekst.
Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda. Dette gir studentene anledning til å følge ulike nordiske kurser innen fagområdet.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
To emner à 15 studiepoeng. ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Forholdet mellom teori/praksis
Fagpraksis i grunnskolen (2 - 4 uker, avhengig av hvilket studieprogram studenten følger) inngår som en obligatorisk del av studiet. Praksisgruppenes sammensetning kan variere i antall ut fra hensikt og behov.
Ved valg av arbeidsmåter skal Læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet, være retningsgivende.
- Studenter som tar emneområdet som del av en bachelorgrad skal gjennomføre et kunst – eller kulturrelatert formidlingsprosjekt med elever i grunnskolen eller andre relevante grupper.
Vurderingsformer
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle emnene skal leveres inn som mappebesvarelser og vurderes med karakterer. Forelesningsrekker, seminarer, innføringer og vurderinger betraktes innenfor regelen om 80 % oppmøte plikt.
Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for læreryrket.
Eksamen
Hvert emne blir vurdert hver for seg ut fra avsluttende mappeinnlevering.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Karakterene fra karakterutskriften blir slått sammen til en karakter på vitnemålet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
All lærerutdanning omfatter skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet, og skal skje etter bestemte kriterier for vurdering slik de er angitt i Forskrift om skikkethetsvurdering i lærerutdanningene fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 10. oktober 2005 med hjemmel i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <Ellen.K.BaskarSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015