2411 Matematikk 2, trinn 5-10

Innledning

Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet og i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studiet i matematikk vil studentene møte faget i mange sammenhenger, og det vil spesielt bli fokusert på sentrale kunnskaper i matematikk, fagets egenart, og barns læring av matematikk.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskoleærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal utdype viktige matematiske emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Formidlingsaspektet vektlegges, men studiet skal også gjøre studentene bedre kjent med matematikken på dens egne premisser. Det er et mål at studenter med fordypning i matematikk skal kunne fungere som resursspersoner i faget. Målene er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene(nedenfor).

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i de enkelte moduler.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
MAT 503 Matematikk 503, funksjonslære 15,00 O 7,5 7,5        
MAT 504 Matematikk 504, statistikk og
sannsynlighetsregning
15,00 O 7,5 7,5        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Matematikk 2 er delt inn i ulike målområder:

  • Modul 1 dekker målområdet funksjonslære.
  • Modul 2 dekker målområdene statistikk og sannsynlighet
  • Målområdet didaktikk inngår i begge moduler.

De to modulene gir hver 15 studiepoeng, hele kurset altså 30 til sammen.

Internasjonalisering

Internasjonaliseringsavtaler i 3.årstrinn, se nettsiden for internasjonalisering.

Arbeids- og læringsformer

Se beskrivelse i de enkelte moduler.

Forholdet mellom teori/praksis

Se beskrivelse i de enkelte moduler.

Vurderingsformer

Se beskrivelse i de enkelte moduler.

Skikkethet

Se forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <Dan.RoaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 16.02.2016