2302 Religion, livssyn og etikk 1, trinn 1-7

Innledning

Studiet gir kompetanse til undervisning i RLE på grunnskolens 1-7 trinn.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Mål for studiet er å kvalifisere for undervisning i RLE på 1.-7. trinn i grunnskolen.

Læringsutbytte

Ved avsluttet studium skal studentene ha kunnskap for å undervise i RLE. Dette innebærer grunnleggende kunnskap innen følgende områder:

Fagdidaktikk

Kristendommen

Andre religioner og livssyn

Filosofi og etikk

Se ellers nedenfor for nærmere beskrivelse i emneplanene i de to modulene.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
RLE 101 Religion, livssyn og etikk 1 - vestlige
religioner, etikk og filosofi
15,00 O 7,5 7,5
RLE 102 Religion, livssyn og etikk 1 - østlige
religioner, kristendom, etikk og
menneskesyn
15,00 O 7,5 7,5
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet i RLE1-7 er delt i to moduler RLE 101 og RLE 102.

Internasjonalisering

Studiet kan kombineres med et internasjonalt semester.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er nettbasert. Det vil være 2 obligatoriske samlinger i studieåret og i tillegg undervisning over nett på torsdager, RLE 101 før lunsj og RLE 102 etter lunsj. I tillegg vil studentene skrive oppgaver som de får veiledning på underveis i studiet.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet vil innbefatte praksis for de studenter som tar faget som del av sin grunnutdanning.

Vurderingsformer

For å få framstille seg til avsluttende eksamen i studiet, må studenten ha deltatt på minst 80% av de obligatoriske delene av studiet.

Studentene må levere 3-4 oppgaver av ulikt omfang og form på hvert emne og disse oppgavene må være vurdert som godkjent før studenten får framstille seg til avsluttende eksamen/prøve. Noen av oppgavene kan være gruppeoppgaver.

Avsluttende eksamen består av en skriftlig eksamen på 3 timer for RLE 101. Avsluttende eksamen for RLE 102 er en muntlig individuell eksamen, første del av muntlig eksamen tar utgangspunkt i en eller to av de oppgavene som studentene har levert som del av studiet.

Eksamenene vurderes med gradert karakter.

Skikkethet

Studiet vil telle med i skikkethetsvurdering for de studenter som tar dette som del av sin grunnskolelærerutdanningen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 25.02.2016