2302 Religion, livssyn og etikk 1, trinn 1-7
Innledning
Studiet gir kompetanse til undervisning i RLE på grunnskolens 1-7 trinn.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Mål for studiet er å kvalifisere for undervisning i RLE på 1.-7. trinn i grunnskolen.
Læringsutbytte
Ved avsluttet studium skal studentene ha kunnskap for å undervise i RLE. Dette innebærer grunnleggende kunnskap innen følgende områder:
Fagdidaktikk
Kristendommen
Andre religioner og livssyn
Filosofi og etikk
Se ellers nedenfor for nærmere beskrivelse i emneplanene i de to modulene.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Studiet i RLE1-7 er delt i to moduler RLE 101 og RLE 102.
Internasjonalisering
Studiet kan kombineres med et internasjonalt semester.
Arbeids- og læringsformer
Studiet er nettbasert. Det vil være 2 obligatoriske samlinger i studieåret og i tillegg undervisning over nett på torsdager, RLE 101 før lunsj og RLE 102 etter lunsj. I tillegg vil studentene skrive oppgaver som de får veiledning på underveis i studiet.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet vil innbefatte praksis for de studenter som tar faget som del av sin grunnutdanning.
Vurderingsformer
For å få framstille seg til avsluttende eksamen i studiet, må studenten ha deltatt på minst 80% av de obligatoriske delene av studiet.
Studentene må levere 3-4 oppgaver av ulikt omfang og form på hvert emne og disse oppgavene må være vurdert som godkjent før studenten får framstille seg til avsluttende eksamen/prøve. Noen av oppgavene kan være gruppeoppgaver.
Avsluttende eksamen består av en skriftlig eksamen på 3 timer for RLE 101. Avsluttende eksamen for RLE 102 er en muntlig individuell eksamen, første del av muntlig eksamen tar utgangspunkt i en eller to av de oppgavene som studentene har levert som del av studiet.
Eksamenene vurderes med gradert karakter.
Skikkethet
Studiet vil telle med i skikkethetsvurdering for de studenter som tar dette som del av sin grunnskolelærerutdanningen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 25.02.2016