2305 Samfunnsfag 1, trinn 1-7

Innledning

Samfunnsfag 1, trinn 1-7 består av to emner på 15 studiepoeng SAM 101 og SAM 102.

Innholdet i SAM 101 fokuserer på norske samfunnsforhold, og skal gi kompetanse til å undervise i grunnleggende emner innen historie, geografi og samfunnskunnskap. Emnet dekker begynneropplæring med norsk historie fra vikingtid, den nære og kjente verden, hjemstedet og lokalsamfunnet.

SAM 102 bygger videre på kurset SAM101 og har fokus på verden utenfor Norge med forankring i kunnskap om norske samfunnsforhold. Emnet inneholder fagemner innenfor historie, geografi og samfunnskunnskap, og fokuserer spesielt på kunnskap om europeisk historie til 1800-tallet, kunnskap om kart og kartbruk, om migrasjon, flerkulturalitet, urfolk og nasjonale minoriteter.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i samfunnsfag i grunnskolen

Læringsutbytte

Se emneplanen

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
SAM 101 Samfunnsfag 1 - Hjemsted og Norge, trinn
1-7
15,00 O 15  
SAM 102 Samfunnsfag 1 - Ut i verden, trinn 1-7 15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Samfunnsfag 101 og 102 gir tilsammen 30 sp over to semester med moduler i 15 og 15 sp.

Internasjonalisering

Internasjonaliseringsavtaler i 3.årstrinn

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjoner eller feltarbeid. Ekskursjon eller feltarbeid blir arrangert i tilknytning til arbeid med hjemstedet som læringsarena.

Vurderingsformer

SAM 101:

Studenten må delta på ekskursjon eller feltarbeid. Deltagelse blir registert som besått/ikke-bestått.
Studenten må skrive en ekskursjonsrapport. Vurderes som bestått/ikke bestått.
Studentene må skrive et utkast til saksessay. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått.
Sluttvurdering
Saksessay. Teller 40% av endelig karakter.
Individuell skriftlig eksamen på fem timer. Teller 60% av endelig karakter.

SAM 102:

Studentene skal arbeide i grupper med skriftlige bidrag til en felles digital nettressurs. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

Sluttvurdering

Skriftlig fagdidaktisk oppgave i gruppe. Teller 1/4 av endelig karakter.

Individuell muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no> - 17.12.2015