2949 Samfunnsfag 2, trinn 1-7
Innledning
SAM103 undersøker nyere europeisk og norsk historie og samfunnsforhold i lyset av barndommen. Emnet tar opp oppkomsten og utviklingen av EU og undersøker hva det betyr å være barn i forskjellige land i Europa i dag, hvilken rolle turisme og migrasjon spiller innenfor Europa og hvordan europeiseringsprosessen påvirker barnets oppvekst og identitet på forskjellige måter
SAM 104: fokuserer på begrepet bærekraft og undersøker temaer som klimaforandring, ressursbruk, og ressursfordeling. Vi skal se på vann som ressurs fra tidlige elvekulturer til i dag, på handelsforbindelser fra kolonitiden til nåtidens handel med vann, olje og fisk, og hvorfor noen mennesker og land er rike mens andre lever i fattigdom
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i samfunnsfag i grunnskolen
Læringsutbytte
Se emneplan
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Samfunnsfag 103 og 104 gir tilsammen 30 sp over to semester med moduler i 15 og 15 sp.
Internasjonalisering
Internasjonaliseringsavtaler i 3.årstrinn
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving
Vurderingsformer
Sam 103:
Underveisvurdering
• Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvudering
• Individuell skriftlig oppgave (teller 1/3 del) • Hjemmeeksamen (2/3 del)
Sam 104:
Underveisvurdering
• Prosjektoppgave som framføres muntlig. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Sluttvurdering
• Individuell rapport. Teller 1/4 av endelig karakter.
Muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 15.03.2016