2949 Samfunnsfag 2, trinn 1-7

Innledning

SAM103 undersøker nyere europeisk og norsk historie og samfunnsforhold i lyset av barndommen. Emnet tar opp oppkomsten og utviklingen av EU og undersøker hva det betyr å være barn i forskjellige land i Europa i dag, hvilken rolle turisme og migrasjon spiller innenfor Europa og hvordan europeiseringsprosessen påvirker barnets oppvekst og identitet på forskjellige måter

SAM 104: fokuserer på begrepet bærekraft og undersøker temaer som klimaforandring, ressursbruk, og ressursfordeling. Vi skal se på vann som ressurs fra tidlige elvekulturer til i dag, på handelsforbindelser fra kolonitiden til nåtidens handel med vann, olje og fisk, og hvorfor noen mennesker og land er rike mens andre lever i fattigdom

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i samfunnsfag i grunnskolen

Læringsutbytte

Se emneplan

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
 
SAM 103 Samfunnsfag 2 - Barndom i Europa, trinn
1-7
15,00 V
SAM 104 Samfunnsfag 2 - Bærekraft, trinn 1-7 15,00 V
Sum:
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Samfunnsfag 103 og 104 gir tilsammen 30 sp over to semester med moduler i 15 og 15 sp.

Internasjonalisering

Internasjonaliseringsavtaler i 3.årstrinn

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving

Vurderingsformer

Sam 103:

Underveisvurdering
• Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvudering
• Individuell skriftlig oppgave (teller 1/3 del) • Hjemmeeksamen (2/3 del)

Sam 104:

Underveisvurdering

• Prosjektoppgave som framføres muntlig. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Sluttvurdering

• Individuell rapport. Teller 1/4 av endelig karakter.

Muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 15.03.2016