Sykepleiens faglige og vitenskapelig grunnlag 050E11-2
Læringsmål
Studenten:
Kan vurdere- og anvende sykepleievitenskapelig kunnskap
Har kunnskaper om gjennomføring av FoU - arbeid i praksis
Erkjenner sykepleierens ansvar for fagutvikling og forskning
Erkjenner betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i egen yrkesutøvelse
Innhold
Delemne 11A: Sykepleie fag og funksjon - sykepleiens historie og tradisjon
Sykepleierens idé – og verdimessige grunnlag; tradisjoner og samfunnsmessige betingelser i spenningsfeltet mellom kall, kvinnelighet og vitenskap
Forpliktelser, forventninger og samfunnsmessige endringer
Psykiatriens historie
Globalisering og internasjonale helseutfordringer
Delemne 11B: Fagutvikling og forskning i sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetoder i sykepleie
Vurdering av forskningslitteratur i sykepleie
Anvendelse av forskningsbasert kunnskap i sykepleie
Kvalitet og kvalitetsutvikling i psykisk helsearbeid og kommunehelsetjeneste
Delemne 11C: Teorier og modeller for sykepleie fag og funksjon
Teoretiske perspektiver i sykepleie
Analyse av ulike modeller og teorier i sykepleie og deres relevans for sykepleie i kommunehelsetjenesten
Sykepleierens ulike funksjoner i psykisk helsearbeid og kommunehelsetjeneste
Delemne 11D: Etikk III
Etisk kompetanse
Etikk, helsetjeneste og samfunn
Etisk dilemma i utøvelse av sykepleie i kommunehelsetjenesten, psykisk helsearbeid og internasjonalt helsearbeid
Organisering
Klasseromsundervisning og arbeidsgrupper
Vurderingsformer
050E11-2 BAC
Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag
Bacheloroppgave
Gruppeprosjekt med individuell muntlig høring. 3-5 studenter pr gruppe.
Eksamen vurderes med gradert karakter og gir 12 studiepoeng
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Live Kaasa <Live.KaasaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 19.07.2008