Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget - klinisk sykepleie 050E12-2

Læringsmål

Studenten:

Har kritiske og analytiske evner i forhold til sykepleiefagets kunnskapsbase og

egen utøvelse av sykepleie

Anvender redskaper for identifisering og vurdering av pasienters behov for sykepleie

Erkjenner sykepleierens ansvar for og forstår kompleksiteten i samhandling med enkeltpasienter og grupper av pasienter

Har evne til å vurdere forskningsbaserte artikler og deres relevans for sykepleie i kommunehelsetjenesten kritisk og konstruktivt

Utviser holdninger som ivaretar menneskets integritet

Har kunnskaper om faglige utfordringer i internasjonalt helsearbeid

Har kunnskaper og ferdigheter knyttet til kultursensitiv sykepleie

Identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn

Erkjenner betydningen av og deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i kommunehelsetjenesten

Tar ansvar for fagutvikling og forskning i en begrenset situasjon

Innhold

Delemne 12A: Sykepleie i psykisk helsearbeid

Fenomener og teorier knyttet til pasienter i psykisk helsearbeid

Psykisk helsearbeid - psykiske lidelser - psykiatrisk sykepleie -

Intervensjoner i sykepleie; sykepleierens rehabiliterende, behandlende og lindrende funksjoner

Tverretatlig samarbeid og fagutvikling

Delemne 12B: Sykepleie i hjemmebaserte tjenester

Hjemmebaserte tjenester, organisasjon og ledelse

Sykepleieutøvelse i andres hjem; kontekstens betydning for sykepleieutøvelse

Tverrfaglig samarbeid og fagutvikling

Eldreomsorg og geriatri i hjemmebaserte tjenester

Delemne 12C: Sykepleie i eldreomsorg

Fenomener og teorier knyttet til pasienter i sykehjem

Kompleksitet i sykepleieutøvelse blant eldre på sykehjem

Brukermedvirkning

Intervensjoner i sykepleie; sykepleierens rehabiliterende, behandlende og lindrende funksjoner

Delemne12D: Sykepleie i internasjonalt helsearbeid

Tverrkulturell sykepleie

Tverrkulturell kommunikasjon

Ulike kulturers forståelse av helse, sykdom og død

Bistandsarbeid

Organisering

Klasseromsundervisning, læringsgrupper og øvelser

Vurderingsformer

050E12-2 007

Studieoppgave: Tverrfaglig samarbeid i psykisk helsearbeid

Vurderes til bestått/ikke bestått, gir 2 studiepoeng

050E12-2 008

Studieoppgave: Fagutvikling i hjemmebaserte tjenester

Vurderes til bestått/ikke bestått, gir 2,5 studiepoeng

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Live Kaasa <Live.KaasaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 10.11.2009