Psykisk helsearbeid i et tverrfaglig psykososialt perspektiv 982HEMN2
Innhold
Delemne 4: Vekst og utøvelse av faglig og personlig kompetanse
Varighet: 3. og 4. semester
Læringsmål:
Etter delemnet skal studenten:
- erkjenne relasjonens betydning for god fagutøvelse
- være bevisst eget fagområdes betydning for utvikling og utøvelse av godt psykososialt arbeid
- ha utviklet tverrfaglig kompetanse innenfor psykososialt arbeid
- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere tilbud til brukere av psykiske helsetjenester
- kunne vurdere egen yrkespraksis ut fra etiske og faglige prinsipp
- kunne skriftlig formidle faglig innsikt og erfaring
Lærings- og arbeidsformer:
Kliniske studier, forelesninger, rollespill, seminarer, selvstudium
• Individuell skriftlig fagartikkel
• Spesifiserte arbeidsoppgaver i forbindelse med 10 uker kliniske studier
Innhold:
Delemnet bygger videre på den kunnskap og erfaring som ble presentert i hovvedemne I og rammesetter denne kunnskapen innenfor et psykososialt perspektiv. Delemnet innebærer klinisk arbeid hvor opparbeidet teoretisk kunnskap og faglige refleksjoner skal komme til konkret anvendelse. Fokus ligger på handlingskompetanse, relasjonskompetanse og samarbeidskompetanse i møtet med brukere, pårørende og faglige samarbeidspartnere. Delemnet legger også vekt på skriftlig formidling av erfaringsbasert kunnskap som kan bidra til utvikling av fagfeltet.
- Lokalbasert psykisk helsearbeid
- Institusjonsbasert psykisk helsearbeid
- Psykisk helsearbeid i spennet mellom faglige, organisatoriske, personlige og etiske dilemma
- Ulike terpeutiske tilnærminger og behandlingsmåter
Vurderingsformer:
Studiekrav 5:
Emnekode: 982HEMN2 ST5
Skriftlig bidrag til fagutvikling
Kritisk analyse av fag- og forskningsartikler og skrive egen fagartikkel.
Omfang 2500 ord. Besvarelsen bedømmes etter gjeldene karakterskala, og
teller 40 % av den samlede karakter på hovedemne 2.
12 Studiepoeng
Studiekrav 6 A, B og C:
Emnekode: 982HEMN2 ST6
Kliniske studier
Klargjøring av egne læringsmål
Midtveisrapport/refleksjonsnotat
Presentasjon, rollespill og bearbeiding av en klinisk erfaring
Delemne 5: Teoretisk fundament og faglig utvikling i psykososialt arbeid
Varighet: 3. og 4. semester
Læringsmål:
Etter delemnet skal studenten:
- kunne systematisere, dokumentere og analysere ulike kunnskapskilder
- ha kunnskap om vitenskapsteori, metodikk og forskningsdesign
- kunne anvende vitenskaplig metode i fagutviklingsarbeid
- være bevisst forskningsetiske utfordringer i fagutviklingsarbeid
Lærings- og arbeidsformer:
Prosjektarbeid, seminarer, forelesninger, fremlegg
- Prosjektarbeid - fra problemstilling til rapport omkring selvvalgt tema
- Fremlegg av prosjektskisse og prosjektrapport i plenum
Innhold:
Delemnet tar utgangspunkt i det psykososiale arbeidets fremvekst og utvikling. Det presenterer en oversikt over psykososial tenkning og arbeidsmetodikk. Fag- og kunnskapsutvikling står sentralt. Delemnet presenterer vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap tilstrekkelig til gjennomføring av faglig utviklingsarbeid, under veiledning.
- Det psykososiale arbeidets røtter og utvikling
- Prosjektarbeid og vitenskaplig metode
- Selvstendig fagutvikling innen psykisk helsearbeid
Vurderingformer:
Studiekrav 7
Emnkode: 982HEMN2 ST7
Prosjektskisse
Klargjøre emneområde, problemstilling, metode og forskningsfelt for
avsluttende prosjekteksamen
Studiekrav 8
Emnekode: 982HEMN2 ST8
Prosjekteksamen
Prosjektet er avsluttende eksamen og skal favne kunnskap som er ervervet
gjennom hele studiet. Omfang 10 500 ord. Besvarelse bedømmes etter
gjeldene karakterskala, og teller 60 % av den samlede karakter på hovedemne 2.
18 studiepoeng.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 18.07.2008