DEN REFLEKTERENDE VERNEPLEIER 060-073

Læringsmål

Målsetting for hovedemne III

Hovedemne III har som målsetting at studentene utvikler en forståelse av kritisk perspektiv og en reflekterende holdning til posisjoner og rolleutøvelser innen egen profesjon. Videre skal de på selvstendig grunnlag kunne utføre profesjonelt vernepleiefaglig arbeid, og kunne dokumentere, begrunne og kritisk vurdere arbeidet. Studentene skal ha forståelse for vernepleierens mulighet til å påvirke livsvilkår for mennesker med funksjonsnedsettelser og ha innsikt i hvordan livsvilkår påvirkes av nasjonale og internasjonale forhold. Studentene skal kunne bidra til og delta i tverrfaglig samarbeid fra individ- til systemnivå, og ha forståelse for vitenskapens betydning for eget faglig arbeid.

Læringsmål for Hovedemne III bygger på rammeplanens forutsetninger i felles innholdsdel for helse og sosialarbeiderutdanningene og den utdanningsspesifikke delen av innholdet for vernepleierutdanningen.

Hovedemne III skal bidra til at studentene

  • kan fordype seg i faglige spørsmål og kunne delta i faglig utviklingsarbeid, ta i bruk nye arbeidsmåter på grunnlag av forskning og annen faglig innovasjon og ha forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling
  • kan begrunne sine handlinger overfor tjenestemottakere, andre yrkesutøvere og overfor arbeidsgivere ut fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn
  • utvikler dypere kunnskap om og forståelse for velferdspolitiske prioriteringer og konsekvenser av disse
  • kan utføre saksbehandling som bygger på forvaltningsmessige prinsipper og aktuelt lovverk og som ivaretar tjenestemottakernes behov og rettigheter
  • utvikler evnen til deltakelse og påvirkning ved å ha kjennskap til mål og virkemidler i velferdspolitikken, kunne vurdere disse kritisk og kunne virke som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet og overfor politiske myndigheter
  • videreutvikler evnen til å være lagarbeider og kan samarbeide med tjenestemottakere og andre yrkesgrupper
  • kan kartlegge og analysere sammenhengene mellom samfunnsmessige forhold og livssituasjonen til mennesker med funksjonnedsettelse
  • får dypere innsikt i hvordan organisasjonsmessige forhold har betydning for yrkesutøvelsen
  • kan lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen
  • utvikler videre et kritisk perspektiv på og evne til refleksjon over egen posisjon og rolle i yrkesutøvelsen

Hovedemne III om Den reflekterende vernepleier har tre vurderingsoppgaver. I utgangspunktet legges det tilrette for to forsøk pr. studieår. Et eventuelt 2. forsøk arrangeres dersom besvarelser ved 1. forsøk vurderes til ikke bestått. Nærmere retningslinjer i 2. forsøk er beskrevet i emneplanene.

Innhold

DELEMNE 9: KRITISK REFLEKSJON

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 9 er at studenten

  • har innsikt i pågående diskurser i eget fagfelt
  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode som grunnlag for faglig fordypning
  • har forståelse av fagets kjerneområder og kjernebegrep
  • viser kunnskap i og forståelse for juridiske emner med særlig relevans for mennesker med funksjonsvanskers rettsstilling i velferdsstaten og kan utføre saksbehandling
  • viser evne til samarbeid på tvers av faglige, organisatoriske og kulturelle skillelinjer
  • har kunnskap om verktøy for konflikthåndtering
  • har innsikt i organisasjonsmessige forhold og politiske føringer for tjenesteutvikling for aktuelle brukergrupper
  • har kunnskap om hvordan profesjonsutøvelse og profesjonskunnskap formes av moderne og globale prosesser
  • kan vurdere profesjonsutøvelse og profesjonskunnskap i lys av kulturell kompleksitet
  • vidreutvikler en forståelse av kritisk perspektiv og en reflekterende holdning til metoder, posisjoner og rolleutøvelser innen egen profesjon
  • orienterer seg mot arbeidet med praksisstudier og bacheloroppgave i delemne 10

Innholdet i delemnet innbefatter fagområdene organisasjonsteori og forvaltningskunnskap, vitenskapsteori og forskningsmetode, tverrfaglig samarbeid og diskurser om sentrale kjerneområder innen eget fag.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, refleksjons- og diskusjonsoppgaver, gruppearbeid og skriftlig og muntlig formidling.

Vurderingsformer: Delemne 9 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave:

Delemnekode:060-073-9-1

Vurderingsoppgave 9-1: Saksframstilling

Vurderingsoppgaven er en fullstendig saksframstilling (dokument i forvaltningen). Saksframstillingen skal omhandle sentrale sosiale tjenester til funksjonshemmede i henhold til sosialtjenestelovens kap. 4, og besvarelsen skal tilfredstille krav til saksbehandling i offentlig forvaltning.

Individuell besvarelse. 1000 ord (+- 10 %). Bokstavkarakter som utgjør 15 % av emnekarakteren i Hovedemne III, og gir 10 studiepoeng.

Delemnekode:060-073-9-2

Vurderingsoppgave 9-2: Kritisk refleksjon

Studentene skal besvare én av to gitte oppgaver fra sentrale temaer i delemnet. Oppgavetekstene skal gi mulighet for en kritisk vurdering av sammenhenger mellom profesjonsutøvelse og kunnskapsbygging, og vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetodiske tradisjoner.

Gruppebesvarelse. 4000 -5000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren og gir 20 studiepoeng.

Delemnekode 063-073 DO4: Prosjektbeskrivelse for praksisstudier og bacheloroppgave

Prosjektbeskrivelsen er første milepæl i en arbeidsprosess som munner ut i den ferdige bacheloroppgaven (vurderingsoppgave 10-1). Prosjektbeskrivelsen skal klarlegge hensikten med, og inneholde en plan for praksisstudiet og det påfølgende arbeidet med bacheloroppgaven. Prosjektbeskrivelsen må derfor være i tråd med retningslinjene for vurderingsoppgave 10-1.Individuell besvarelse eller gruppebesvarelse. Innlevering som gruppebesvarelse må være godkjent av emneansvarlige lærere i forkant. Innlevert dokumentasjonsoppgave er en forutsetning for oppstart i delemne 10.

Utfyllende retningslinjer for alle tre oppgavene er beskrevet i emneplanen

DELEMNE 10: FAGLIG FORDYPNING.

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 10 er at studenten

  • kan forholde seg kritisk reflekterende til eget arbeid og det vernepleiefaglige feltet
  • viser evne til å utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflekterende måte.
  • viser selvstendig evne til å dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid.
  • videreutvikler kunnskapen om og erkjennelsen av vitenskapens betydning for fagutvikling ved selv å gjennomføre en arbeidsprosess som ender opp i bacheloroppgaven.

Innholdet i delemne 10 er knyttet til relevante tema for praksisstudier og bacheloroppgave. Det legges opp til at praksisstudiene sees i sammenheng med tema for bacheloroppgaven, og det kan søkes om praksisstudier i utlandet.

Det legges vekt på at studentenes fordypningsområde og praksissted er faglig utfordrende og relevant i forhold til vernepleierfaglige kjerneområde.

Arbeids- og læringsformer: Praksisstudier, veiledning, seminar, selvstudium, gruppearbeid, skriftlig og muntlig fremstilling.

Emnekode 060 - 07P3 Faglig fordypning og praksisstudier.

Målet for praksistudier er at studentene skal få erfaring med praktisk vernepleiefaglig arbeid, videreutvikle etisk refleksjon og bearbeide egne kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Praksisstudiene skal bidra til utvikling av studentenes selvstendighet og ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen.

Praksistudiene utgjør i arbeidsomfang 16 studiepoeng av delemne 10. Innlevering av bacheloroppgave betinger at praksisstudiet er bestått.

Vurderingsformer: Delemne 10 har en vurderingsoppgave

Delemnekode 060-073-101

Vurderingsoppgave 10-1: Bacheloroppgave og muntlig høring.

Bacheloroppgaven utgjør 14 studiepoeng og skal bygge på praksisstudiet. I praksisperioden skal studenten anvende vernepleiefaglig kompetanse i planlegging, gjennomføring og evaluering av et arbeid som praksisstedet imøtekommer. Studenten skal videre skaffe tilveie nødvendig data om det arbeidet som utføres.

Bacheloroppgaven utarbeides enten som individuell besvarelse eller gruppebesvarelse. Gruppebesvarelser må være godkjent av enneansvarlige lærere i forkant av arbeidet med dokmentasjonsoppgave DO4: Prosjektbeskrivelse for praksisstudier og bachelor oppgave

Individuell besvarelse: 6000 - 8000 ord. Gruppebesvarelse: 8000 - 10000 ord.

Bokstavkarakter som sammen med muntlig høring utgjør 60 % av emnekarakteren for Hovedemne III og gir 14 studiepoeng. Tittel og karakter på Bacheloroppgaven føres på vitnemålet.

Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. I tillegg kan studenten få spørsmål fra obligatorisk og selvvalgt pensum i Hovedemne III. Det er en forutsetning at Bacheloroppgaven er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Karakter på den skriftlige delen av bacheloroppgaven kunngjøres før muntlig høring. Den muntlige høringen kan gi grunnlag for justeringer av karakteren på vurderingsoppgave 10-1.

Utfyllende retningslinjer er beskrevet i et eget kriteriedokument

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Nils-Petter Karlsson <nils.p.karlssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 13.07.2009