Friluftsliv, kultur og samfunn 1312
Læringsmål
Emnet skal gi studentene perspektiver som gjør dem i stand til å problematisere og undersøke friluftsliv som sosiokulturelt fenomen med utgangspunkt i de handlinger og den bevegelses- og kroppskultur som er knyttet til menneskers bruk av og forhold til naturen. I tillegg skal de utvikle evne til å anvende teori med henblikk på å skape en dypere forståelse for fenomenet. Samtidig er det et hovedmål at studentene utvikler evne til knytte praksis og teori sammen.
Innhold
I emnet skal det fokuseres spesielt på:
- Menneskets bruk av naturen - samme fenomen eller forskjellige fenomener?
- Utviklingen av friluftsliv, endring og stabilitet - trend og tradisjon.
- Deltakelse og endring: Intenderte eller uintenderte konsekvenser av sosiale prosesser.
- Konstruksjon av mening: Identitet, kjønn og kultur.
- Naturforståelse: Kulturelle menings- og betydningssystemer og individuell forståelse.
- Naturopplevelse: Opplevelse, tolkning og forståelse.
- Friluftslivets pedagogiske muligheter og utfordringer.
Organisering
15 forelesningsbolker à 3-4 timer, vårsemesteret.
Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.
Vurderingsformer
Ca. 30 minutter prøveforelesning over oppgitt emne og på grunnlag av godkjent manus. Manuset skal vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Graderte karakterer. Det er krav om 75 % obligatorisk fremmøte.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Tordsson <Bjorn.TordssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.05.2008