Idrettspolitikk og administrasjon I 1041

Læringsmål

Faget skal gi kunnskap om sentrale idrettspolitiske tema, hvordan idrett og friluftsliv blir organisert i offentlige sektor, i den organiserte idrett og bedrifter som har tilknyting til dette fagfeltet. Praksisperioden skal gi studentene muligheter til å anvende kunnskap og ferdigheter fra studiet og det er et mål at de lærer seg til å ta ansvar for fullføring av oppgaver som tilfaller dem i løpet av denne perioden.

Innhold

Faget tar for seg de viktigste organisasjoner og institusjoner i Norge som har tilknyting til kroppsøving, idrett og friluftsliv. Saksbehandling er et sentralt tema i studiet. Studentene skal ha ansvar for planlegging, organisering og praktisk gjennomføring av et idrettsarrangement: fotballcup, vinteruke for utenlandske studenter, skiuke for mennesker med utviklingshemning, triathlon og golfmesterskap.

Aktuelle emner vil være:

  • offentlig forvaltning og kultur/idrettspolitikk
  • saksbehandlingsregler
  • offentlige tilskuddsformer til idrett og friluftslivsformål
  • oppbygging av idretts- og friluftslivsorganisasjoner og andre organisasjoner og institusjoner
  • idretten sett i sammenheng med frivilligheten
  • idretten sett i sammenheng med det kommersielle markedet
  • planlegging, organisering og gjennomføring av ulike former for idrettsarrangement.
  • arrangement
  • innføring i økonomi og elementær regnskapslære
  • økonomistyring med vekt på budsjettering
  • budsjettering i offentlig sektor med vekt på den kommunale forvaltning
  • idrettens regnskap

Organisering

Om lag 4 timer i uka i høstsemesteret og 2 timer i uka i vårsemester. Obligatoriske befaringer, idrettspolitisk oppgave, studiereise og arrangementsoppgaver. Arbeidsformen er først og fremst forelesninger. Men befaringer til ulike steder som kan vise hvordan idretts- og friluftsliv blir administrert er også sentralt i studiet. I tillegg blir det tilrettelagt for deltakelse på aktuelle seminarer, f.eks. idrettskonferanser.
Ellers: studentarbeid som arrangement, fordypningsoppgaver, veiledning, studietur. Det legges vekt på aktiv studentmedvirkning i form av diskusjonstemaer og møtevirksomhet.

Vurderingsformer

4 timers skriftlig individuell eksamen med vekt på økonomi og budsjettering som teller 30 %

Fordypning i et selvvalgt idrettspolitisk tema( teller 30%) med påfølgende muntlig eksamen( teller 40%).

Befaringsrapporter: bestått/ikke bestått.. Arrangementsrapport: bestått/ikke bestått Praksisrapport: Bestått/ ikke bestått ( alle rapporter må være bestått for å kunne gå opp til muntlig eksamen)

Ved ekstraordinær eksamen(kontinuasjon) skal studentene bare gå opp i eksamen som han/hun har strøket i.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Inger-Lise E. Bergan <Inger.L.BerganSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 11.08.2008