Naturfag 1, betalingsstudium 30NAT1VU
Læringsmål
Gjennom studiet i naturfag 1 skal studentene tilegne seg kunnskaper i naturfag generelt og kunnskaper i emner fra de ulike fagene som inngår i naturfag, representert ved biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale begreper og arbeidsmetoder i naturfagene. De skal lære å bruke fagkunnskaper til å planlegge og gjennomføre variert og tilpasset naturfagundervisning på ulike klassetrinn i grunnskolen.
Studentene skal få erfaring med å planlegge, legge til rette og gjennomføre naturfaglige oppgaver i skolen.
Innhold
Modul 1:
Naturstudier i felt (inngår i både modul 1 og 2)
Innhold:
- Naturstudier i felt omfatter biologiske og økologiske studier på land og i ferskvann.
- Biologisk mangfold og økologi blir konkretisert gjennom feltundervisning.
- Hovedvekt legges på systematiske kunnskaper om planter og dyr.
- I delemnet inngår også anatomi, morfologi, fysiologi og økologiske tilpasninger hos ulike arter og grupper av planter og dyr.
- Det gis en innføring i fotosyntese og cellerespirasjon, samt hovedtrekk i morfologien og formeringsbiologien hos planter og lav.
- Biotoper som inngår i delemnet er fjell, myr og ferskvann.
Mål:
- Gjennom feltarbeidet skal studentene kvalifisere seg til å drive enkle feltbiologiske studier på egenhånd, og til å drive feltbiologisk undervisning i grunnskolen.
- Studentene skal tilegne seg kunnskap om et utvalg norske plantefamilier (familiekjennetegn) og et utvalg av arter innenfor hver familie i gruppen frøplanter.
- Studentene skal også kjenne et utvalg vanlige karsporeplanter, moser og lav og de skal tilegne seg kunnskap om et utvalg grupper av dyr innenfor hovedgruppene virvelløse dyr og virveldyr.
- Feltarbeidet skal gi trening i naturstudier, feltarbeidsmetoder og bruk av enkelt feltbiologisk utstyr.
- Studentene skal skaffe seg erfaring med innsamling, systematisering og bearbeiding av data fra feltøkologiske undersøkelser.
Økologi (inngår i både modul 1 og 2)
Innhold:
- Kunnskaper i økologi gir grunnlag for å forstå betydningen av å opprettholde og forvalte et stort biologisk mangfold.
- I økologien er samspillet mellom levende organismer og ikke levende komponenter sentralt.
- Kunnskaper om ulike økosystemer kobles sammen med kunnskaper om plante- og dyreliv, bergarter, jordsmonn og klima.
- I tillegg til den generelle delen av økologien vektlegges kunnskaper om økosystemene fjell, myr og ferskvann.
Mål:
- Studentene skal kunne gi eksempler på hvordan dyr og planter er tilpasset det miljøet de lever i og gjøre rede for viktige sammenhenger mellom organismer og ikke biologiske miljøfaktorer som for eksempel bergarter, jordsmonn og klima.
- De skal kunne beskrive hovedtrekkene ved økosystemer i fjell, skog og ferskvann og kunne sette kunnskaper fra andre emner i biologien inn i en økologisk sammenheng.
Kjemi
Innhold:
- Det gis en enkel innføring i kjemiske begreper og prosesser.
- Det vil bli lagt spesielt vekt på atomer, molekyler, periodesystemet, enkle kjemiske reaksjoner og kjemiske egenskaper til noen vanlige stoffer fra hverdagen.
- I tillegg vektlegges sikkerhet på laboratoriet og bruk av digitale hjelpemidler.
Mål:
- Studentene skal kunne gjøre rede for atombegrepet og forklare oppbygningen av periodesystemet.
- De skal ha kjennskap til kjemiske egenskaper til noen vanlige stoffer og kunne diskutere kjemifaglig innhold i medieoppslag og reklame.
- Studentene skal kjenne til enkle kjemiske reaksjoner og ha kunnskap om sikkerhet på laboratoriet.
- De skal kunne benytte digitale hjelpemidler til planlegging og gjennomføring av kjemiundervisning i skolen.
Geofag
Innhold:
- Delemnet gir en enkel innføring i mineraler og bergarter og i grunnleggende prosesser i platetektonikken.
- Det gis en oversikt over Norges geologi med fordypning i utvalgte tidsperioder og grunnleggende kunnskap om geologien i nærområdet.
Mål:
- Studentene skal kjenne de viktigste mineraler og bergarter.
- De skal kunne gjøre rede for de viktigste prosessene i platetektonikken.
- Studentene skal kjenne hovedtrekkene i Norges geologiske historie.
- De skal ha detaljert kunnskap om utvalgte tidsperioder og geologien i nærområdet og kjenne til nettresurser i geologi og kunne anvende de i undervisningen.
Modul 2
Naturstudier i felt (inngår i både modul 1 og 2) , se modul 1
Innhold:
- Naturstudier i felt omfatter biologiske og økologiske studier saltvann og skog.
- Biologisk mangfold og økologi blir konkretisert gjennom feltundervisning.
- Hovedvekt legges på systematiske kunnskaper om planter og dyr.
- I delemnet inngår også anatomi, morfologi, fysiologi og økologiske tilpasninger hos ulike arter og grupper av planter og dyr.
- Det gis en innføring i systematisk zoologi for utvalgte grupper av virvelløse dyr og virveldyr.
- Biotoper som inngår i delemnet er hav og fjære og skog.
Mål:
- Gjennom feltarbeidet skal studentene kvalifisere seg til å drive enkle feltbiologiske studier på egenhånd, og til å drive feltbiologisk undervisning i grunnskolen.
- Studentene skal tilegne seg kunnskap om et utvalg norske plantefamilier og et utvalg av arter innenfor hver familie i gruppen frøplanter.
- Studentene skal også kjenne et utvalg vanlige karsporeplanter, moser og lav og de skal tilegne seg kunnskap om et utvalg grupper av dyr innenfor hovedgruppene virvelløse dyr og virveldyr.
- Feltarbeidet skal gi trening i naturstudier, feltarbeidsmetoder og bruk av enkelt feltbiologisk utstyr.
- Studentene skal skaffe seg erfaring med innsamling, systematisering og bearbeiding av data fra feltøkologiske undersøkelser.
Økologi (inngår i både modul 1 og 2), se modul 1
Innhold:
- Kunnskaper i økologi gir grunnlag for å forstå betydningen av å opprettholde og forvalte et stort biologisk mangfold.
- I økologien er samspillet mellom levende organismer og ikke levende komponenter sentralt.
- Viktige økologiske begreper er nisje, næringskjeder, næringsnett og økosystemer .
- Kunnskaper om ulike økosystemer kobles sammen med kunnskaper om plante- og dyreliv, bergarter, jordsmonn og klima.
- I tillegg til den generelle delen av økologien vektlegges kunnskaper om økosystemene hav, fjære og skog.
Mål:
- Studentene skal kunne gi eksempler på hvordan dyr og planter er tilpasset det miljøet de lever i og gjøre rede for viktige sammenhenger mellom organismer og ikke biologiske miljøfaktorer som for eksempel bergarter, jordsmonn og klima.
- De skal kunne beskrive hovedtrekkene ved økosystemer i havet, fjæra og skogen, og kunne sette kunnskaper fra andre emner i biologien inn i en økologisk sammenheng.
Praktisk fysikk, teknologi og solsystemet
Innhold:
- Delemnet gir en innføring i krefter og bevegelse og grunnleggende begrep innen elektrisitetslære og magnetisme.
- Basisegenskapene til lyd og lys gjennomgåes med enkel bølgelære.
- Solsystemet og vårt nære verdensrom.
- Delemnet omfatter også varmelære og en innføring i teknologi og design. Her legges det vekt på at studentene skal arbeide tverrfaglig.
Mål:
- Studentene skal kunne gjøre rede for krefter og sammenhengen mellom krefter og bevegelse.
- De skal kjenne hovedprinsippene innen elektrisitetslære, magnetisme, lyd, lys og bølgelære og kunne utføre forsøk og gjøre enkle beregninger.
- De skal kjenne grunnleggende begrep i varmelære.
- Studentene skal kjenne solsystemet og vårt nære verdensrom.
- I teknologi og design legges det vekt på at studentene skal designe og lage innretninger og dokumentere prosessen fra ide til ferdig produkt.
Organisering
Emnet er organisert i to moduler som hver går over ett studieår. Det er 10 samlinger (hel dag) i hver modul.
Faget er organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet.
Feltstudier ute i naturen og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser er sentrale i faget. Deler av undervisningen vil foregå ute.
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver.
Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og under praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert
semester.
Vurderingsformer
Naturfag 1 modul 1:
Feltrapporter fra ekskursjoner og oppgaver i kjemi og geologi skal være godkjent.
Obligatoriske oppgaver skal være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Muntlig prøve i høstsemesteret, som teller 60 % av endelig karakter, i Modul 1.
Skriftlig prøve, à 3 timer, i vårsemesteret, som teller 40 % av endelig karakter, i Modul 1.
Naturfag 1 modul 2:
Feltrapporter fra ekskursjoner og oppgaver i fysikk skal være godkjent.
Obligatoriske oppgaver skal være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Skriftlig prøve i høstsemesteret, som teller 60 % av endelig karakter, i Modul 2.
Muntlig prøve i vårsemesteret, som teller 40 % av endelig karakter, i Modul 2.
Det gis en separat karakter for hver modul à 15 stp.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Se bilder fra hjemmesiden til studietDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 14.04.2008