Kunst og håndverk 2 30KH2

Læringsmål

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i alle trinn i grunnskolen og i kulturskolen.

Design 15 stp

Gjennom studiearbeidet skal studenten:

  • videreutvikle egne innovative og kreative evner og ferdigheter gjennom skapende arbeid innenfor de ulike emneområdene
  • utvide det fagteoretiske og didaktiske kunnskapsområdet og evne til diaktisk refleksjon knyttet til de ulike emneområdene
  • videreutvikle grunnleggende kompetanse for dokumentasjon og formidling ved hjelp av skriftlige, muntlige og visuelle framstillinger i faget
  • utvikle grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med å veilede barn og unge i skapende prosesser i faget
  • utvide forståelse for fagets plass som kulturskapende, kulturformidlende og kulturfornyende fag i skole og samfunn
  • videreutvikle grunnleggende praktiske, fagteoretiske og fagdidaktiske kompetanse for å undervisning i kunst og håndverk i grunnskole og kulturskole
  • videreutvikle grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med å veilede barn og unge i skapende prosesser i faget
  • kunne avgrense, planlegge og gjennomføre et individuelt FoU – relatert prosjektarbeid der skapende arbeid skal stå sentralt.

Innhold

Kunst og håndverk 2 (KH 2), 30 stp, har utgangspunkt i rammeplan for Allmennlærerutdanning og rammeplan for Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003. Kunst og håndverk er et estetisk fag der skapende arbeid danner utgangspunkt for utvikling av grunnleggende fagkompetanse for undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen og arbeid i kulturskolen. Dette innebærer arbeidsprosesser som utfordrer ulike sider hos studentene, både praktiske og teoretisk. Studieprogrammet er satt sammen av 2 moduler hver på 15 studiepoeng. KH 2 går over to semestre med emnene/modulene Visuell kommunikasjon og Design. Studiet har fokus på bilde, bruksform og skulptur slik det kan uttrykkes i ulike materialer. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for personlig utvikling og oppøve en bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Gjeldende læreplan for grunnskolen skal være et sentralt arbeidsredskap i studiet.

Visuell kommunikasjon 15 stp

I dette emne er praktisk skapende arbeid med to-dimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge, kommunikasjon samt ideutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med visuell kommunikasjon i ulike medier

· uttrykke egne opplevelser gjennom tegning

· benytte overlapping i arbeid med tegning og maling

· bruke digitale billedbehandlingsprogrammer

· identifisere og samtale om bruk av symbolfarger

· lage utstillinger av egne arbeider

· bruke fargekontraster,forminsking, og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy

· benytte kontraster mellom digitale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse

· skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger

· bruke egenskygge og slagskygge i tegning

· bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid

· lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film

· fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt

· sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger

· bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser

· bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram

· tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler

· vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill

· stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer

· dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den

enkelte elev.

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Design 15 stp.

I dette emne vektlegges formgiving av gjenstander. Her videreføres håndverkstradisjoner fra sløyd og håndarbeid. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Studenten skal kunne:

- formanalytisk tegning

· planlegge og lage enkle bruksgjenstander i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom ide, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon

· bruke formelementer fra ulike kulturer i utformingen av gjenstander med dekorative elementer

· benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider

· bruke ulike sammenføyingsteknikker i harde og myke materialer

· bruke symaskin og enkle elektriske håndverktøy i en formgivingsprosess

· bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre

· visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form fra ide til ferdig produkt

· vurdere design og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester

· designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon

· beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare

· skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbruksperspektiv

· samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk

· beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping

· lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

· gjør rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk

· virke som konsulenter for vedlikehold og utsmykking av skolenes ulike læringsrom (uterommet, korridorer, møtesteder)

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Organisering

Undervisningen er knyttet til studiested Notodden med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger. Emne Design organiseres sammen med emne Visuell kommunikasjon i det skolerelaterte faget Kunst og håndverk I (15 + 15 = 30 studiepoeng). Sammen med Kunst og håndverk II (Kunst og Arkitektur) gir dette 60 studiepoeng i Kunst og håndverk som dekker alle hovedområdene i skolefaget Kunst og håndverk.

Vurderingsformer

Hvert emne blir vurdert hver for seg ut fra mappeinnlevering med utstilte produkter.

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterene fra karakterutskriften blir slått sammen til en karakter på vitnemålet.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 10.10.2009