Kunst og håndverk 60KH

Læringsmål

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i grunnskolen og kulturskolen. I studieprogrammet Kunst og håndverk skal studenten utvikle sine kunnskaper, erfaringer og skapende evner. Slik kan forståelsen og opplevelsen av estetiske verdier som uttrykkes i ulike materialer, kommunikasjon, funksjon og didaktikk styrkes. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.

Studenten skal kunne:

· øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med ulike materialer

· beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid

· arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat

· opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing

· utvikle grunnleggende kompetanse i design, kunst, visuell kommunikasjon og arkitektur

· anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid

· oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur og utvikle handlingskompetanse i forhold til tradisjon og fornyelse

· tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet

· visualisere og dokumentere skapende prosesser fra ide til ferdig produkt

· tilegne seg fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet. Studenten skal være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev

· utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Innhold

Kunst og håndverk (KH), årsstudium, har utgangspunkt i rammeplan for Allmennlærerutdanning og rammeplan for Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003. Kunst og håndverk er et estetisk fag der skapende arbeid danner utgangspunkt for utvikling av grunnleggende fagkompetanse for undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen og arbeid i kulturskolen. Dette innebærer arbeidsprosesser som utfordrer ulike sider hos studentene, både praktiske og teoretisk. Studieprogrammet er satt sammen av 4 moduler hver på 15 studiepoeng. KH I går over to semestre med emnene/modulene Kunst og Arkitektur mens KH II har Modul/emnekombinasjonen Design og Visuell kommunikasjon. Studiet har fokus på bilde, bruksform og skulptur slik det kan uttrykkes i ulike materialer. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for personlig utvikling og oppøve en bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Gjeldende læreplan for grunnskolen skal være et sentralt arbeidsredskap i studiet.

Fagstoffet fra målområdene er organisert i fire emner.

1. Visuell kommunikasjon

Innhold:

I dette emne er praktisk skapende arbeid med to-dimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge, kommunikasjon samt ideutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med visuell kommunikasjon i ulike medier

Læringsmål:

Studenten skal kunne:

· uttrykke egne opplevelser gjennom tegning

· benytte overlapping i arbeid med tegning og maling

· bruke digitale billedbehandlingsprogrammer

· identifisere og samtale om bruk av symbolfarger

· lage utstillinger av egne arbeider

· bruke fargekontraster,forminsking, og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy

· benytte kontraster mellom digitale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse

· skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger

· bruke egenskygge og slagskygge i tegning

· bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid

· lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film

· fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt

· sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger

· bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser

· bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram

· tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler

· vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill

· stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer

· dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev.

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

2. Design

Innhold:

I dette emne vektlegges formgiving av gjenstander. Her videreføres håndverkstradisjoner fra sløyd og håndarbeid. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Studenten skal kunne:

- formanalytisk tegning

· planlegge og lage enkle bruksgjenstander i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom ide, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon

· bruke formelementer fra ulike kulturer i utformingen av gjenstander med dekorative elementer

· benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider

· bruke ulike sammenføyingsteknikker i harde og myke materialer

· bruke symaskin og enkle elektriske håndverktøy i en formgivingsprosess

· bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre

· visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form fra ide til ferdig produkt

· vurdere design og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester

· designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon

· beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare

· skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbruksperspektiv

· samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk

· beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping

· lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

· gjør rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk

· virke som konsulenter for vedlikehold og utsmykking av skolenes ulike læringsrom (uterommet, korridorer, møtesteder)

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

3. Kunst

Innhold:

I dette emne vektlegges fritt skapende arbeid innenfor bilde og skulptur. Inspirasjon fra kunsthistorien med særlig vekt på samtidskunsten slik den kommer til uttrykk i environmental art, street art, community art og landart vil danne utgangspunktet og referanse for studentenes fantasi og skapende arbeid i ulike materialer. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Studenten skal kunne:

· analysere bilder fra nasjonale, samiske og internasjonale illustratører og bruke dette som utgangspunkt for egne arbeider

· studere originalkunst i skolens nærmiljø og bruke dette som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer

· bruke dekorative elementer fra kunst og håndverk i egne arbeider

· formidle samtidskunst

· studere hvordan håndverkere og kunstnere i ulike kulturer har visualisert natur og benyttet dette som utgangspunkt for eget arbeid

· analysere hvordan håndverkere og kunstnere benytter ulike virkemidler til formgiving og bruke dette i eget arbeid med bilde og skulptur

· sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer

· gjøre seg bevisst hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid

· studere hvordan kunstnere og filmprodusenter har uttrykt seg gjennom foto, film og video og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid

· dokumentere forståelse for bruk av visuell kommunikasjon (lese, skrive i materialer) for å kunne kommunisere gjennom produkter

· lage fortellinger ved bruk av objekter plassert inn i en natur og eller en sosial kontekst

· ha forståelse for og kunne uttrykke seg innenfor retninger som street art, landart, community art og environmental art

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om læringsrommet for skolefaget kunst og håndverk

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle undervisning tilpasset den enkelte elev

· Bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

4. Arkitektur

Innhold:

I dette emne vektlegges kunnskaper, ferdigheter og holdninger om det fysiske nærmiljøet. Fokus blir rettet mot hvordan kunnskaper om bygningskulturens inne og uterom kan påvirke vår hverdag. Tegning, animasjoner, laging av modeller, formgiving og bygging danner grunnlaget for å utvikle forestillingsevnen av 3 dimensjonale rom. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Studenten skal kunne:

· utvikle modeller av hus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger

· tegne hus og rom fra nærmiljøet forfra, fra siden og ved hjelp av topunktsperspektiv

· planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitalt verktøy og enkle håndverksteknikker

· analysere gater, plasser og bygninger med forskjellige bruksformer i nærmiljøet

· planlegge og utføre utstillinger og andre presentasjoner i ulike typer rom

· beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger

· samtale om arkitekturtegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter, vurdere tilpasninger til omgivelsene og skissere ulike løsninger

· vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere eventuelt å realisere egne løsninger

· forklare hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og symbolfunksjon

· bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer

· gjennomføre gjenbruk i praksis ved å planlegge, lage modell av og om mulig bygge en bygning (en dukkestue, lekehyttehytte en hytte i et tre, en snøhytte)

· organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om læringsrommet for skolefaget kunst og håndverk

· tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev

· bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Organisering

Arbeids- og læringsformer:

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner.

Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.

Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.

Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Forholdet mellom teori/praksis:

Fagpraksis i grunnskolen (2 - 4 uker, avhengig av hvilket studieprogram studenten følger) inngår som en obligatorisk del av studiet. Praksisgruppenes sammensetning kan variere i antall ut fra hensikt og behov.

Ved valg av arbeidsmåter skal Læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet, være retningsgivende.

Vurderingsformer

Vurderingsformer:

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle emnene skal leveres inn som mappebesvarelser og vurderes med karakterer. Forelesningsrekker, seminarer, innføringer og vurderinger betraktes innenfor regelen om 80 % oppmøte plikt.

Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for læreryrket.

Eksamen

Hvert emne blir vurdert hver for seg ut fra mappeinnlevering med utstilte produkter.

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterene på hver av de 4 modulene blir påført vitnemålet. De fire emnene i studieveien blir slått sammen til en karakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av  - 27.01.2009